Welke financiële regelingen zijn er voor gezinnen uit Berkelland die het financieel moeilijk hebben?

De gemeente Berkelland heeft meerdere regelingen voor gezinnen die het financieel moeilijk hebben. Deze regelingen zijn te vinden op www.berkellandwijzer.nl Ook vindt u hier informatie over organisaties en fondsen die u misschien kunnen helpen, zoals Humanitas Financiële Thuisadministratie, Schuldhulp Op Maat, ondersteuning Jeugdsport- en Cultuurfonds of de Voedselbank.

Kinderregeling? Misschien komt uw kind daarvoor in aanmerking.

Inwoners van de gemeenten Berkelland, Oost-Gelre en Winterswijk die één of meer kinderen en een laag inkomen hebben, kunnen in aanmerking komen voor de zogenaamde kindregeling(en). Deze regelingen maken het financieel mogelijk kinderen mee te laten doen aan activiteiten op cultureel, maatschappelijk, sportief en recreatief gebied zoals schoolreisjes, sportactiviteit, bezoek aan het theater of muziekles.

Maar het gaat ook om een tegemoetkoming voor schoolkosten, zwemles of een huiswerkcomputer. Het is zinvol te informeren of u hier recht op heeft.

De gezinssituatie en vooral de hoogte van het inkomen zijn bepalend. Grofweg kan worden gesteld dat gehuwden of alleenstaande ouders met een inkomen dat gelijk of iets hoger is dan bijstandsniveau recht hebben op de kindregelingen. Soms wordt een deel van de kosten vergoed, afhankelijk van het inkomen. Meer informatie op: www.fijnder.nl, zoek op “kindregeling”.

Je kunt ook bellen naar (0544) 47 42 00, op werkdagen van 08.30-16.00 uur of e-mailen naar info@fijnder.nl

ING – niemand buitenspel

Via de website www.ing.nl/niemandbuitenspel kunnen leden met geldzorgen op een eenvoudige, laagdrempelige en anonieme manier gebruik maken van de online middelen van Geldfit en De Voorzieningenwijzer. De website zorgt ervoor dat leden van amateurclubs in een oogopslag kunnen zien welke lokale voorzieningen er zijn in hun gemeente. Er zijn natuurlijk ook mensen die digitaal niet zo vaardig zijn of gewoon graag even iemand willen spreken over dit onderwerp. Daarom introduceert ING bij iedere vereniging die meedoet een financieel contactpersoon.

Jeugdfonds sport, maak er gebruik van!

Ouders uit Berkelland kunnen gebruik maken van het Jeugdfonds “Sport& Cultuur”.

Als ouders van kinderen de contributie niet meer kunnen betalen, probeert het Jeugdfonds Sport & Cultuur (hierna: JFSC) bij te springen.

Het JFSC zorgt ervoor dat kinderen die graag willen sporten of aan culturele activiteiten mee willen doen, lid kunnen worden van bijvoorbeeld een sportvereniging. JFSC betaalt de contributie en eventuele sportkleding/attributen met als richtlijnbedrag € 225.

JFSC vergoedt rechtstreeks de contributie en stort dit op de rekening van de vereniging.

Er zijn een paar spelregels, de belangrijkste:

1. De aanvraag kan alleen worden gedaan door een erkende tussenpersoon.

2. Per kind mag er maar één aanvraag worden ingediend, er moet dus gekozen worden tussen sport, cultuur of zwemles.

3. Het kind mag bij aanvang niet ouder zijn dan 17 jaar.

4. Ieder jaar moet er opnieuw een aanvraag worden gedaan, aangezien de financiële omstandigheden van het gezin kunnen veranderen. Kinderen sporten dus niet automatisch door.

5. De sportvereniging moet aangesloten zijn bij een door het NOC*NSF erkende sportbond. Voetbalvereniging Ruurlo is aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB).

Voor meer informatie: aanspreekpunt binnen de gemeente Berkelland

Sport Federatie Berkelland

Naam: Gerrie Schäperclaus