Horeca- en voetbalfamilie Te Winkel sterk verbonden met Ruurlo

Toen de vorige sponsoren besloten hun aflopende contracten bij VV Ruurlo niet te verlengen, wilde Gerard Te Winkel zijn jeugdliefde graag helpen en werd hij met zijn horecagelegenheid de Kaleberg hoofdsponsor. “Met de afspraak dat wanneer er andere bedrijven in Ruurlo interesse hebben in het hoofdsponsorschap, ik plaats zou maken. Dat gaat binnenkort gebeuren.”

Tot die tijd voetbalt het eerste met de naam van de Kaleberg op hun borst. Mooie bijkomstigheid voor Gerard als vader is dat zijn zoons Mark en Niek nu met de naam van het familiebedrijf op hun shirts in Ruurlo 1 spelen.

“Wij vinden het heel speciaal dat beide zoons inmiddels samen in het eerste zitten en deel uitmaken van deze geweldige groep spelers met veel potentie”, zegt Gerard trots. Hij heeft een verleden met VV Ruurlo. “Ik heb alle jeugdteams doorlopen en uiteindelijk twaalf jaar in Ruurlo 1 gespeeld.”

Na een aantal jaren in de regio actief te zijn geweest als trainer voor clubs, streek Te Winkel onlangs weer neer bij de club. “Mark is na 6 jaar elders op hoger niveau te hebben gevoetbald weer terug naar zijn oude vertrouwde roots bij VV Ruurlo”, legt Gerard uit.

“Toen ben ik zelf naast mijn hoofdsponsorschap ook weer actief geworden. Zo zit ik in de technische commissie en train ik op maandagavond de JO19-1.” Gerard heeft veel vertrouwen in de jeugd en de selectie en hamert op het belang van een goed tweede elftal. Een promotie sluit hij in dat geval zeker niet uit.

“Ruurlo kan best een stabiele tweedeklasser worden. Waarom niet? Als veel mensen in en rondom de club ons vlaggenschip enthousiast ondersteunen, is het mogelijk.”

Gerard en zijn vrouw Regina volgen met plezier de prestaties van hun zoons in Ruurlo 1. De jongens voetbalden vaak samen in de tuin, maar samen in een team was er nog niet van gekomen. “Met mijn broer samen spelen is altijd een stiekeme droom geweest”, zegt Niek over Mark, die twee jaar ouder is. “In het veld voelt het ondanks dat wij nog nooit samen hebben gespeeld heel vertrouwd. Als broers weten wij als geen ander van elkaar hoe, wat en waarom we iets doen.”

Mark is na lange uitstapjes in de hoofdklasse bij RKZVC uit Zieuwent en SV Grol blij om weer terug te zijn bij VV Ruurlo. “Het was mijn droom om terug te keren, alleen was het wachten op het juiste instapmoment en de juiste mentaliteit bij het eerste.”

Een extra motivatie voor Mark was het vooruitzicht om met jongere broer te spelen. “Niek heeft lange tijd een zware blessure gehad en heeft zich hier ontzettend knap van terug geknokt. Samen zijn we een sterk duo met een goede winnaarsmentaliteit.”

Naast een voorliefde voor voetbal stroomt bij vader en zoon ook het ondernemersbloed door de aderen. Gerard is tien jaar geleden begonnen met de Kaleberg en Barchem. “Regina en ik hebben een brede doelgroep weten te bereiken op de unieke locatie aan de voet van de Lochemse berg. Het is iedere dag een feest om met ons personeel ervoor te zorgen dat onze klanten tevreden de Kaleberg verlaten.”

Met een stabiele basis is het tijd voor Gerard tijd om het stokje over te dragen aan zijn oudste zoon. “Mark gaat met zijn vriendin Britt de Kaleberg runnen en er wordt een bos veranda gebouwd.”

Een uitbreiding waar Mark veel van verwacht. “Onze capaciteit wordt groter, zodat we meer mensen kunnen ontvangen voor een gezellige avond. We willen het bedrijf net zo goed runnen als mijn ouders. Maar natuurlijk zal ik ook eigen ideeën gaan uitrollen.”

Niek op zijn beurt heeft tien jaar als kok gewerkt in verschillende restaurants en start eind maart met zijn vriendin Brontë met een nieuwe lunchroom op het Kerkplein in Ruurlo. Het is een jongensdroom die tot leven komt“, blikt hij vooruit. Zijn grootste doel is om het centrum en dan met name het gebied rondom de kerk levendiger te maken.

“Het lijkt mij fantastisch om dat samen met alle andere ondernemers van Ruurlo te doen. Dat het centrum druk wordt bezocht en mensen met een voldaan gevoel en een volle maag weer naar huis gaan.”

Tekst: Martin Kuiper