VV Ruurlo promoveert na ‘thriller’ naar derde klasse

RUURLO De ontlading was onbeschrijfelijk. Iedereen sprong iedereen in de armen. De juichkreten waren intens. Er vloeiden zelfs hier en daar tranen. De hoofdmacht van VV Ruurlo zorgde Tweede Pinksterdag voor een huzarenstukje in het promotie/degradatieduel tegen SV Dinxperlo. Het scenario in de slijtageslag was ongekend spannend. In de allerlaatste minuut (119) van de tweede verlenging sloegen de geel-zwarte Ruurlose brigade namelijk alsnog toe. Wout Meutstege scoorde het beslissende doelpunt voor Ruurlo (2-1). Het promoveerde op sportpark ‘t Wellink van Sportvereniging Dinxperlo daarmee naar de derde klasse van de KNVB Oost.

Door Jan Hendriksen

Het kostte VV Ruurlo maandag letterlijk bloed, zweet en tranen om de promotie over de streep te trekken. Na zeven minuten moest men het al zonder laatste man Niek Sprukkelhorst stellen. Een hamstring blessure zorgde ervoor dat de ervaren kracht noodgedwongen het duel langs de kant moest volgen. Glenn Dekkers was zijn vervanger. Vervolgens liep doelman Roy Brekveld vlak voor rust een blessure op na een frontale botsing met een Dinxperlo speler. Een minuten lange blessure behandeling volgde. De Ruurlose doelman mocht eigenlijk niet verder spelen van de scheidsrechter. Maar Brekveld wilde verder spelen. En dat deed hij ook met een gespleten lip. In de tweede helft had Ruurlo het zwaar. Ruurlo kwam niet aan het voetballen toe. Het was niet de wedstrijd van Ruurlo. Na de reguliere speeltijd stond het 2-0 voor de Dinxperloërs. En dat betekende dat de wedstrijd verlengd moest worden. Ruurlo had het eerste duel thuis met 3-1 gewonnen. Maar omdat er geen ‘Europese formule’ werd gehanteerd werd de partij vervolgd met tweemaal vijftien minuten speeltijd. Het eindsignaal na negentig minuten kwam voor Ruurlo net op tijd. De manschappen van hoofdtrainer zaten er omdat moment even door. Dinxperlo had in de tweede helft namelijk een overwicht. Maar na een korte pauze herpakte Ruurlo zich in de eerste verlenging. Lars van der Lecq had op dat moment al voor een beslissing kunnen zorgen. Maar zijn kopbal was niet krachtig genoeg.

Verrassing

Maar dan. In de 119e minuut. Ruurlo krijgt op rechts een vrije trap na een overtreding. Uit een voorzet wordt de bal tot verrassing van iedereen uit het niets door Wout Meutstege ingeschoten. “Een beter moment kun je niet uitkiezen”, zo verklaarde de intens blijde hoofdtrainer Wouter Schouten (35) na afloop. Meutstege verving in de 116e minuut de moe gestreden Tom Klein Wassink. Dinxperlo had amper afgetrapt voor een slotoffensief of scheidsrechter Hermsen floot voor het eindsignaal. Ruurlo barstte in feestvreugde uit. Evenals de talloze Ruurlo supporters die ondanks de finaledag van het Internationaal Karel Stegemantoernooi in grote getale naar Dinxperlo waren afgereisd.

Bekroning

“Dit is een prachtige bekroning op een ontzettend mooi seizoen. Ik ben als aanvoerder trots op al die jonge gasten. Deze promotie voelt als een kampioenschap”, zo verklaarde aanvoerder Koen Hoijtink. Diezelfde woorden gebruikte ook Niek Sprukkelhorst na afloop. Samen met doelman Roy Brekveld vormen Hoijtink en Sprukkelhorst de ‘dertigers’ van het elftal. Sprukkelhorst: “We gaan met ons allen vlammen in de derde klasse met ongetwijfeld weer prachtige derby’s zoals dat ook vier seizoenen geleden het geval was toen we in de derde klasse speelden.”

Rotzorg

Na de nodige felicitaties in ontvangst te hebben genomen vloeide het bier inmiddels rijkelijk op sportpark ‘t Wellink. Trainer Wouter Schouten plofte even in de dug-out neer. “Wat een wedstrijd. Ik ben jaren ouder geworden”, stelde de kersverse vader. “We kwamen vandaag in de reguliere speeltijd inderdaad niet aan voetballen toe en konden vandaag niet brengen wat we normaal wel kunnen. Maar dat zal me nu ook een rotzorg zijn. We zijn gepromoveerd. En dat is fantastisch. Niet alleen voor mij, Maar vooral voor het team. Hier doe je het voor.” Spontaan werd door de spelers de kreet ‘Het zal je trainer maar wezen’ ingezet.

Ontvangst

Na terugkomst in Ruurlo volgde een indrukwekkende ontvangst door het nog aanwezige Karel Stegeman publiek. De spelers en het begeleidingsteam werden als ‘helden’ ontvangen. ‘s Avonds volgde er een spontane instuif. Kandidaat voorzitter Henry Meutstege liet weten dat hij een traantje had weggepinkt. “Ik moest na de reguliere speeltijd terug naar Ruurlo voor de officiële prijsuitreiking van het KS toernooi. Ik heb de wedstrijd via de lokale radiozender Gelre FM in de auto gevolgd. En toen Wout het beslissende doelpunt scoorde had ik het even niet meer. Mannen bedankt voor dit schitterende resultaat.” Wouter Schouten liet weten dat de promotie een succes is voor de gehele club. En voor sommige spelers betekend de promotie ook iets heel persoonlijks. Bedankt allemaal. Ik ben trots op jullie allemaal. Het mag als ‘clubman’ een voorrecht zijn om met jullie te mogen werken.”

Bijdrage

De volgende personen hebben bijgedragen aan het succes en de promotie van Ruurlo 1: Roy Brekveld, Dennis Pardijs, Stan Witteveen, Luc Kosters, Ignat Fisser, Niek Sprukkelhorst, Job Klootwijk, Stijn Smak, Leon Hoijtink, Sander Krabben, Koen Hoijtink, Lars van der Lecq, Tom Klein Wassink, Ted Boeijink, Larsson Arendsen Raedt, Wout Meutstege, Jeroen Buunk, Jordi van der Knoop, Maikel Janssen, Lars Lenselink, Jelle Kornegoor, Anouar Schouten, Niels Ooyman, Douwe Groot Zevert, Yannick Mombarg, Menno Wikkerink, Sander Wassink, Sander de Gier, Bas Koopman, Glenn Dekkers, Wiebe ter Haar, Martijn Assinck, Maik van den Toorn, Koen Meutstege, Tom Meutstege, Kaj Stegeman, Wilco te Velthuis, Tim Lindenschot, Robert Aalderink, Herman Uenk, Lisa Willink, Elyse Moonen, Jan Witteveen, Henk Stegeman, Marcel Hissink, Martijn Sikkema en Wouter Schouten.

Voor een aantal sfeer foto’s, check het Album Promotie Ruurlo 1.