VV Ruurlo 1 – VV Doetinchem 1 (0-3)

Op zondag 15 november stond de wedstrijd tegen VV Doetinchem op het programma. De ploeg van oud Graafschap speler John Leeuwerik, die in de jaren tachtig en begin jaren negentig 413 wedstrijden speelde voor BVO de Graafschap, nam de punten mee en liet de Ruurlose formatie in mineur achter. Robert Grauwde, trainer van Ruurlo, baalde van het resultaat. ”Een typische 0-0 wedstrijd zou meer op zijn plaats zijn geweest maar als je drie strafschoppen tegen krijgt en zelf te weinig creëert dan is dit het resultaat”

Nadat in de afgelopen weken op sommige dagen nog met de korte broek kon worden gelopen was het nu heel wat minder aangenaam. De bisschop van Mira, alias Sinterklaas deelde in de naburige sporthal zijn eerste cadeautjes uit. Buiten was het ronduit guur en Pluvius deed van zich spreken. De hemelsluizen werden wijd open gezet. Weerman Jan Versteegt had daar jaren geleden een prima term voor. Soepkippenweer.

Scheidsrechter Oosterman was deze middag de leidsman en floot om 14:00 uur voor de eerste keer op zijn fluit. Doetinchem begon sterk en zette Ruurlo meteen onder druk. Het was Ruurlo dat echter de eerste kans kreeg. Maikel Janssen gaf Bas Engelberts de gelegenheid om uit te halen. Maar de doelman van de bezoekers wist de bal tot corner te verwerken. Even later was het aan de andere kant bijna raak. Pardijs redde prima en moest na een kwartier opnieuw alle zeilen bijzetten. Vingertoppen en lat waren nodig om de nul vast te houden. Ruurlo kreeg na een kwartier wat meer grip op de wedstrijd zonder echt gevaarlijk te worden. Doetinchem probeerde met lange ballen de voorwaartsen te bereiken. Het was vooral de tweebenige Willem Stolle, sterkhouder bij de Doetinchemse formatie, die keer op keer de diepte zocht. Na een kleine twintig minuten moest de jarige Niek Sprukkelhorst aan de noodrem trekken. Oosterman twijfelde vrij lang en ik kreeg zelfs de indruk dat hij wachtte op het sein van de vierde official. Hij legde de bal op de stip en Niels Hondelink schoot de eerste pingel binnen. Sprukkelhorst kwam er genadig af en in alle tumult vergat Oosterman een prent te geven. Ruurlo wou voor rust de stand weer in evenwicht brengen en dat was ook bijna gelukt. Rechtsback Niels Ooyman ging prima door en wist vanaf de achterlijn de bal strak voor te geven. Spits Wout Meutstege en Engelberts konden er net niet bij om de prima aanval doeltreffend af te ronden.

Vlak voor rust opnieuw een penalty voor Doetinchem. Keeper Pardijs schatte een hoge bal verkeerd in omdat deze in de wind bleef hangen. In al zijn ijver om de bal te bemachtigen liep hij ook een aanvaller tegen het gras en dat leverde niet alleen de tweede strafschop op maar ook een gele kaart voor de Ruurlose keeper. Het was opnieuw Hondelink die achter het leder ging staan. Nu was hij minder fortuinlijk en de paal stond een tweede treffer in de weg. Met een 0-1 stand gingen de mannen richting kleedkamer.

In de tweede helft wilde Ruurlo het liefst de achterstand zo snel mogelijk wegpoetsen maar een derde penalty gooide roet in het eten. Ook nu zag de goalie van Ruurlo er niet gelukkig uit. Een botsing in het strafschopgebied was voor Oosterman aanleiding om de bal voor de derde keer op de stip te leggen. De aanvaller van de gasten ging gretig naar het gras en Pardijs mocht, tot verbazing van iedereen, blijven staan. Nu werd de bal onberispelijk binnen geschoten. Ricarde Eulink kon zich laten feliciteren.

De wedstrijd werd rommeliger en Koen Hoijtink kreeg een gele kaart voor commentaar op de leiding. Ook de al eerder genoemde Stolle van de gasten ging in het boekje en even later ook teamgenoot Ersin Uzun. Trainer Robert Grauwde ging wisselen om zodoende nog wat te kunnen forceren. Hij bracht maar liefst drie A-spelers binnen de lijnen. Eerst kwam de pas zestienjarige Stijn Smak in het veld voor Bas Engelberts. Even daarna Lars van der Lecq voor Tom Klein Wassink en ook Koen Meutstege mocht zijn opwachting maken. Maikel Janssen ging voor hem buiten de lijnen. Ruurlo probeerde het nog wel maar de koek was op. Het liep zelfs nog tegen een derde tegentreffer op. Het was zowaar een velddoelpunt en werd vlak voor tijd gemaakt door Rico Cancian.

Ruurlo moet proberen de batterij weer op te laden. Aanstaande zondag staat het bekerduel tegen het Hengelose ATC-65 op het programma. De wedstrijd tegen deze tweede klasser begint om 14:00 uur en wordt gespeeld in Hengelo.