VV MEC – VV Ruurlo (1-4)

Zondag 20 december stond de wedstrijd tegen de Winterswijkse buurtschappen Miste en Corle op het programma. Dit duel ging eind november niet door doordat de scheidsrechter in overleg met de consul van MEC het veld vlak voor aanvang afkeurde. Vorige week werd er uit met 4-0 van koploper Dinxperlo verloren. Met de  Achterhoek Cup wist de formatie van, de na dit seizoen vertrekkende trainer, Robert Grauwde de mannen uit Dinxperlo nog op 2-2 te houden. Toen speelde Ruurlo zelf met een bijna volledige A-selectie. In Dinxperlo ging het dus aan alle kanten fout. Een wedstrijd waar zelfs ondergetekende geen kerstbrood  van kon maken.

Ruurlo wilde het seizoen niet in mineur afsluiten en met een goed gevoel aan de kalkoenen en oliebollen beginnen. Er was bij MEC nog nooit gewonnen door het vlaggenschip van Ruurlo maar afgelopen zondag trok Ruurlo aan het langste eind. Met 1-4 werd, enigszins geflatteerd, de formatie van de eveneens vertrekkende trainer Edwin Frericks aan de zegekar gebonden.

Ruurlo begon voorzichtig aan de wedstrijd en liet MEC het spel maken. De ruimtes werden klein gehouden en MEC probeerde met lange halen een opening te forceren. Keeper Dennis Paradijs was echter op zijn hoede en in de 23e minuut redde hij bekwaam op een vlammend schot van de spits van MEC. In de tegenaanval schoot spits Bas Engelberts maar net voorlangs. Even later was het wel raak voor, de in het rood gehulde, bezoekers uit Ruurlo. Een speler van MEC schoot de bal keihard op de rug van Engelberts. De bal kwam bij A-speler Koen Meutstege en die ging er als een haas van door. Met een bekeken rollertje liet hij de keeper kansloos. MEC moest al vroeg in de wedstrijd afscheid nemen van centrale verdediger Maikel Dibbets. Hij moest er met een heupblessure af en werd vervangen door Guus Schäperclaus. Vlak voor rust was het opnieuw Pardijs die redding bracht bij één van de spaarzame doelpogingen van MEC.

De prima leidende scheidsrechter van Dam floot voor de rust en Ruurlo ging met een goed gevoel de kleedkamer in.

Na rust tapte MEC uit een ander vaatje en ging nadrukkelijk op jacht naar de gelijkmaker. Al na drie minuten was het bijna raak. Pardijs redde fantastisch en via de paal kon centrale verdediger Niek Sprukkelhorst de bal hard wegwerken. Uit de ingooi kreeg MEC nog een vrije trap maar deze ging hoog over. Koen Hoijtink was dichtbij de 0-2 maar zijn schot vanaf dertig meter ging maar net over. Tom Klein Wassink verving Anouar Schouten en Ruurlo probeerde zich onder de druk uit te voetballen. Toch was het de thuisclub die de spanning weer terug bracht. Een verkeerd ingeschatte bal van linker verdediger Sander Krabben werd prima voorgegeven. Spits Peter de Roos wist er nog een teen tegen aan te krijgen en dat was ook teveel voor de doelman van Ruurlo. De bal verdween in de verre hoek en de stand was weer gelijk. Ruurlo was even van slag maar wist zich toch vrij snel te herstellen van deze tegenslag. Sterker nog, even later in de 68e minuut was het invaller Tom Klein Wassink die, na aangeven van aanvoerder Wouter Schouten, op fraaie wijze de 1-2 binnen schoot. Job Klootwijk pakte even later zijn eerste geel van dit seizoen. Hij was te laat met zijn sliding en nam in plaats van de bal de tegenstander mee. Ten Dam trok terecht geel. Even dacht ik dat hij een kerstkaart uit zijn borstzak toverde maar dat was helaas dus niet het geval. Tien minuten voor tijd leek het erop dat MEC de gelijkmaker binnen zou schieten maar de bal ging er op miraculeuze wijze niet in.

Dat gebeurde wel aan de andere kant. In de laatste minuut was het Schouten, die  prima binnen schoot vanaf de punt van de zestien.  Toen in blessure tijd Koen Meutstege met zijn chocoladebeen er nog 1-4 van maakte kon de middag niet meer stuk. Ruurlo was deze middag de morele winnaar en ging met een goed gevoel de winterstop in. Dinxperlo staat fier aan kop in 4C. Daarachter echter is het dringen geblazen en één van de teams daarvan is Ruurlo. Wie weet wat er na de winterstop nog in het vat zit. Iedereen kan van iedereen winnen en het spreekwoordelijke kwartje kan zomaar eens goed vallen.

Zou in ieder geval een mooie afsluiting zijn van de vertrekkende trainer Robert Grauwde. Hij laat aan het eind van het seizoen een positieve erfenis achter. Huidig aanvoerder van het eerste en trainer van de A-selectie, Wouter Schouten volgt hem volgend jaar op.

Vanaf deze kant wil ik iedereen een gelukkig maar bovenal gezond 2016 toewensen. Op 3 Januari is er de jaarlijkse nieuwjaarswedstrijd met aansluitend de nieuwjaarsreceptie. Als de ijsbaan niet open is, en dat verwacht ik met de huidige lenteachtige temperaturen is het op zondagmiddag prima toeven langs de lijn en na afloop in de kantine.  Tot ziens.