Voetballers op pad voor verenigingskas

Ruurlo – Het is de langste lopende verenigingsactie in Ruurlo. De jaarlijkse kerstactie van voetbalvereniging Ruurlo. In de volksmond door de wat oudere Ruurloërs nog steeds als ‘Wildactie’ opschreven. Maar dat is al bijna drie decennia geleden.

Afgelopen zaterdag gingen de voetballers getooid met kerstmutsen en verkoopwagen versierd met kerstbomen weer huis aan huis op pad met de witte verlotingsenveloppen. Al van ver waren ze te horen. Want de ene na de andere Engels- en Nederlandstalige ‘kersthit’ schalde uit de geluidsboxen. Ter plekke werd voor de loten verkopers duidelijk of men op een rollade, vleesschotel, krentenbrood, haantje, kerstkrans, boerenmetworst of een rookworst werd getrakteerd. Deze inmiddels traditionele actie werd dit jaar voor de 44ste keer gehouden. Een kleine negentig vrijwilligers, zowel senioren als junioren gingen zaterdag al vroeg op pad om huis-aan-huis de loten te verkopen. Ooit in 1972 begon de actie onder de noemer van ‘Wildactie’, een initiatief van onder meer de leden Jan Scholten sr., Harry Gotink en Herman Meijerman. Immers in de eerste jaren ‘hing’ er ‘vers wild’ zoals hazen, konijnen en fazanten aan de verkoopwagens. Op een gegeven moment wekte dat weerstand bij de Ruurlose bevolking op. Men keek liever naar een ander prijzenpakket uit, De organisatoren kozen daarom eieren voor hun geld.

Hoofddoel
In de laatste bijna drie decennia bestaat het prijzenpakket uit onder meer uit rollades, vleesschalen, krentenbroden, haantjes, kerstkransjes, boerenmetworsten en rookworsten. Ook dit jaar gingen de loten weer grif van de hand. De gewonnen prijzen werden direct aan de winnaars overhandigd. Ook in het Ruurlose buitengebied waren loten verkopers actief. Was de opbrengst in de begin jaren specifiek bestemd voor de jeugdafdeling van de voetballers. In de laatste twee decennia wordt de opbrengst besteed aan de algemene financiële middelen van de ruim 700 leden tellende club met daarbij de nodige aandacht voor de jeugdafdeling.