45+ sluit voetbaljaar 2015 sportief af met Stamppottentoernooi

Ruurlo – Sommigen zijn wat corpulent. Anderen daarentegen zien er afgetraind uit. En wat direct opvalt. Het gros voetbalt nog op zwarte voetbalschoenen zoals het eigenlijk hoort. Het aantal voetbalclubs met 45+ voetbalteams schieten als paddenstoelen uit de grond. Voetbalvereniging Ruurlo was in 2010 een van de eerste verenigingen die het 45+ voetbal binnen hun vereniging introduceerde. Momenteel spelen twee teams van vv Ruurlo op zondagmorgen in de 45+ competitie van de KNVB district Oost.

Het gros van de Achterhoekse clubs die het 45+ voetbal binnen hun club introduceerden, komen echter uit in de zogenaamde najaars- en voorjaarscompetitie, die op vier of vijf vrijdagavonden wordt gespeeld. “Maar wij hebben vanaf het begin ervoor gekozen om op zondagmorgen te spelen. We zijn aangehaakt bij de Twentse clubs die het fenomeen 45+ al een aantal jaren eerder hadden geïntroduceerd”, zo verklaart André Hoijtink van de 45+ afdeling van vv Ruurlo. Dat het 45+ voetbal, een welkome aanvulling is op de bestaande (veteranen) competities is duidelijk. Bij deze voetbalvorm spelen de teams in zeventallen op een half speelveld tegen spelers die minimaal 45 jaar oud zijn. Onbeperkt wisselen is toegestaan, de buitenspelregel is afgeschaft en slidings zijn niet toegestaan. Deze voetbalvorm biedt enorme kansen om ouderen voor de voetbalsport en dus ook voor de vereniging te behouden. Daarnaast biedt het concept de vereniging een aantal andere voordelen zoals het aanboren van nieuwe vrijwilligers, betere bezetting van de accommodatie en een hogere kantineomzet. Zondag 20 december was vv Ruurlo op sportpark ‘t Rikkelder gastheer voor een heus ’45+ Stamppottentoernooi’. Maar liefst twaalf teams namen deel. Naast drie teams van vv Ruurlo namen teams uit Holten (3), Zieuwent (2), Barchem, Groenlo, Markelo en Lochhuizen deel aan het toernooi dat een sportief en gezellig karakter kende.