Traingskamp Benidorm 2024

De voorbije twee weken heb ik, Hans Schrink, namens Sportkampen.com vier clubs mogen begeleiden tijdens hun trainingskamp in Benidorm, VV Veenendaal, SV Honselersdijk, SVV’04 (Schoonebeek) en mijn eigen VV Ruurlo. Hierdoor heb ik dus de delegatie van Ruurlo zo’n vier dagen van nabij meegemaakt en ik moet zeggen dat dit een ontzettend leuke ervaring was. Ruurlo was met een geweldig hechte groep in Benidorm, gedisciplineerd waar het moet en losjes waar het kan. Het meest onder de indruk raakte ik echter tijdens de wedstrijden van Ruurlo. Omdat ik in Heerlen woon zie ik het team dus eigenlijk nooit spelen, maar wat hebben we op dit moment de beschikking over een fantastisch elftal. Toen ik tijdens een wedstrijd van hun spel zat te genieten ging ik in gedachten terug naar mijn bijna 22 seizoenen in datzelfde eerste elftal, maar dan uitsluitend in de onderafdeling van de GVB, en dat emotioneerde mij zelfs enigszins. Met zo’n team mag de 3e klasse niet het einddoel zijn. Hier zit meer in en ik vind dat we er alles aan moeten doen om het maximale uit deze selectie te halen en er daarnaast voor moeten dat VV Ruurlo op een langere termijn op een hoger niveau kan blijven presteren. Twee clubs die ik in Benidorm heb ontmoet zouden daarbij een goed voorbeeld kunnen zijn, SV Honselersdijk, die ik zelf heb begeleid, en VV Almkerk, die ik ook heb kunnen volgen omdat deze club door Jos Geerken werd begeleid. Beide clubs komen uit dorpen kleiner dan Ruurlo en beide clubs spelen met zowel het eerste als tweede team in de 1e klasse met vooral jongens uit het eigen dorp en enkele spelers uit de directe omgeving van hun dorp en dit zonder spelers te betalen. De clubs waren met zowel hun eerste als tweede selectie in Benidorm. Wat is dan de kracht van deze twee dorpsclubs? Zoals gezegd betalen zij de spelers niet, maar faciliteren zij de teams, eerste en tweede, optimaal, waarbij ze vooral qua sfeer een echte dorpsclub willen blijven. Het faciliteren van de teams bestaat uit het creëren van een serieuze en gedisciplineerde sportomgeving door te zorgen voor goede trainers, een goede staf, goede trainingsfaciliteiten, voldoende en goede sportkleding (uitstraling) en aantrekkelijke nevenactiviteiten op sportief vlak, zoals bijvoorbeeld een trainingskamp. Voor spelers uit de regio was dit de aanleiding om voor deze clubs te kiezen. Voetballen op hoog niveau bij een goed georganiseerde selectie en in een gemoedelijke (dorps)sfeer. Door hun doelstellingen goed te presenteren zijn beide clubs erin geslaagd specifiek voor deze aanpak sponsoren bereid te vinden deze aanpak te steunen.