Spannende finales bij het schoolvoetbaltoernooi

Op Koningsdag werd weer het schoolvoetbaltoernooi gehouden voor de Ruurlose basisscholen, waarbij 2019 de boeken in gaat als de natste editie van de laatste 40 jaar. Maar de regen deed geen afbreuk aan het spel van de kinderen en zeker niet aan de spanning die er was.

Net voor 9 uur werd het toernooi geopend door voorzitter Henry Meutstege en Rupo. Rupo had daarvoor al de warming up meegedaan met een aantal teams. De 5 jongensteams en 4 meisjesteams waren onderling volop in de strijd om het toernooi te winnen en zich daarmee te plaatsen voor de volgende ronde, de regiofinales die op 15 mei bij Reünie gespeeld zullen worden. Helaas is deze plaatsing niet mogelijk voor de gemengde teams, waar we er dit jaar twee van hadden na afmelding van Wonderwijs. Deze jongens en meiden streden wel om de eer en natuurlijk de beker die daarbij hoort.

Dit jaar werd er voor het eerst gespeeld volgens de nieuwe spelvorm van de KNVB, waarbij er 8 tegen 8 wordt gespeeld op een half veld. Dit is ook hoe er in de KNVB-competitie wordt gespeeld in de leeftijden onder 11 en onder 12 jaar.  De wedstrijden stonden dit jaar onder leiding van 4 fantastische scheidsrechters, Tristan Wessels, Sjimmie Buitink, Kees Avé en Willy Scheper.

In de jongenspoule was het extreem spannend. Nadat alle teams 4 wedstrijden hadden gespeeld bleken drie teams hetzelfde aantal punten te hebben behaald. Kerst Zwart Jongens 1, Kerst Zwart Jongens 3 en Willibrordus Jongens 1 hadden allen 9 punten weten te halen. Op het wedstrijdsecretariaat hadden Christiaan Effting en Peter Eggink het daardoor even heel erg druk. Op doelsaldo haalden uiteindelijk Kerst Zwart Jongens 3 (doelsaldo +7) en Kerst Zwart Jongens 1 (doelsaldo +6) de finale. Willibrordus Jongens 1 kwam met een doelsaldo van +5 uiteindelijk maar 1 doelpunt te kort om de finale te mogen spelen.

Tot aan de finale regende het vrijwel continu, maar zo waar, toen de finales op het punt van beginnen stonden werd het droog en deed de zon z’n best om ons nog te voorzien van enkele waterige zonnestraaltjes.

Op het natuurgrasveld werd de ‘finale’ tussen de beide gemengde teams gespeeld. Hier wisten de jongens en meiden van de Driesprong het gemengde team van de Kerst Zwart te verslaan met 14-0.

De finale tussen Kerst Zwart Jongens 1 en Kerst Zwart Jongens 3 stond onder leiding van Willy Scheper, die al weer voor het 40e jaar actief was als scheidsrechter op het schoolvoetbaltoernooi. De finale bij de meisjes werd gespeeld tussen het 1e en het 2e team van de Willibrordus. Zowel bij de jongens als bij de meisjes voltrok zich hetzelfde scenario. Na de wedstrijd had geen van de teams gescoord en was de stand bij beide wedstrijden 0-0. Uiteindelijk moesten er penalty’s aan te pas komen om te bepalen welke twee teams de winnaars van het toernooi werden en zich zouden plaatsen voor de regiofinale. Bij de jongens was het Kerst Zwart Jongens 3 wat de penaltyserie wist te winnen, bij de meisjes was het Willibrordus Meisjes 1 wat won.

Bij de prijsuitreiking stonden de winnaars letterlijk in het zonnetje, aangezien de zon toen eindelijk iets meer wist door te breken. De blije teams zongen Willy Scheper nog toe als bedankje voor alle jaren van inzet, en daar volgen er hopelijk nog velen van. Daarna was het tijd voor het uitreiken van de prijzen. De bekers werden vol trots in ontvangst genomen door de teams waarna ze met de beker op de foto konden.

We wensen Kerst Zwart Jongens 3 en Willibrordus Meisjes 1 heel veel succes op woensdagmiddag 15 mei bij de regiofinales en we hopen dat we volgend jaar jullie weer in grote getalen mogen ontvangen op ons sportpark voor de volgende editie van het Ruurlose schoolvoetbaltoernooi.

Foto: Kampioenen Kerst Zwart Jongens 3 en Willibrordus Meisjes 1

Foto: Kampioenen gemengd Driesprong 1