SP Lochem – VV Ruurlo (1-2)

Het was prima toeven op sportpark de Elze in Lochem. Na de hevige regen, die zelfs moessonachtige trekjes had, moest Ruurlo dit seizoen voor het eerst officieel aantreden. Sp Lochem was de tegenstander in het kader van de bekercompetitie. De promovendus uit Lochem had het vorig jaar in de reguliere competitie bijzonder lastig tegen de mannen van trainer Robert Grauwde. In Lochem kon de thuisclub nog een gelijkspel afdwingen maar in Ruurlo werden de Lochemers finaal van de mat gespeeld. Ruurlo trad aan met een flink aantal wijzigingen in de selectie in vergelijk met vorig jaar. Mark te Winkel (RKZVC), Bas Kuenen (Deventer) Koen Engelberts (gestopt) Mohammed Harb (gestopt) Steven Meulenveld (gestopt i.v.m. blessure) zijn er dit jaar niet meer bij. Uit eigen jeugd sluiten Wout Meutstege en Job Klootwijk aan bij de selectie. Ook Bas Engelberts en Jordi van der Knoop komen uit de A maar hebben vorig jaar al veel minuten gemaakt in de hoofdmacht. Lars van der Lecq en Anouar Schouten zijn nog wel A spelers maar zullen ook dit seizoen regelmatig bij het eerste aanwezig zijn. Uit het tweede heeft Tom Klein Wassink aansluiting gevonden. Lars Lenselink komt weer terug na lang blessure leed en Dennis Pardijs heeft zijn handschoenen weer uit de mottenballen gehaald na enkele jaren afwezigheid. De staf is ook enigszins veranderd. Marloes Bongers heeft Willy van den Berg opgevolgd als verzorgster/fysio. Peter Wichers is gestopt als assistent-trainer.

Ruurlo begon sterk aan de wedstrijd die, in Lochem i.v.m. het ontbreken van de verlichting op het hoofdveld , op het kunstgras werd gespeeld. Dit zou in het voordeel kunnen werken van Ruurlo. De eerste grote kans was echter voor Lochem. In de 2e minuut werd Pardijs al op de proef gesteld maar hij keerde de inzet. Ruurlo deed al snel wat terug met een fantastisch schot van Koen Hoijtink. De lat was helaas eindstation. Even later was het opkomende rechtsback Lars Lenselink die op aangeven van Maikel Janssen voorlangs schoot. Na een kwartier is het Janssen zelf die de doelman op de proef stelde en even later moest de keeper opnieuw handelend optreden bij een goed schot van Jordi van der Knoop richting kruising. Na een klein half uur was het opnieuw van der Knoop. Ditmaal kopte hij de bal naast de goal. Hetzelfde deed Lochem aan de andere kant. Ook gingen twee schoten van de Lochemse voorwaartsen richting rijbaan N-332 . Ruurlo begon sterker te spelen. De organisatie was prima in orde en het wachten was op de eerste goal. Die goal kwam er ook. In de 34e minuut was het van der Knoop die zijn voorzet door Janssen terug gekopt zag op Ted Boeijink. Laatstgenoemde wist wel raad met dit buitenkansje en schoot van dichtbij gedecideerd raak. Vlak voor rust had Ruurlo binnen één minuut drie kansen. Eerst was het Lenselink die goed doorkwam maar zijn schot gestuit zag door de keeper. Daarna was het van der Knoop die tot twee maal toe een grote mogelijkheid kreeg. Eerst uit een corner en even later uit een prima individuele actie.

De tweede helft begon zoals de eerste eindigde en na ruim tien minuten beloonde Janssen zijn goede spel door alleen op de keeper prima met links af te ronden. Uit voorzorg bracht trainer Grauwde twee verse krachten in. Tom Klein Wassink en Lars van der Lecq kwamen in het veld voor de goed spelende van der Knoop en Sander Krabben. Krabben speelde samen met Niek Sprukkelhorst een prima partij in het hart van de Ruurlose defensie. De gehele verdidiging deed het trouwens prima met Niels Ooyman op de linksback positie. Na een uur probeerde Hoijtink van veertig meter de, voor zijn doel staande keeper, te verschalken. Zijn schot mistte echter precisie. Even later misschien wel de mooiste aanval van Ruurlo deze avond. Na een goede actie van aanvoerder Wouter Schouten en een prima steekpass van Hoijtink op Klein Wassink was het Jansen die de voorzet van Klein Wassink, voor open doel, overschoot. Misschien lag het aa de verlichting op het veld. Die was niet al te best

en ook de scheidsrechter zag het af en toe niet helemaal scherp meer. Jansen was nog dicht bij de derde treffer maar zijn actie werd gesmoord door de keeper. In de slotfase scoorde Lochem de Anschlusstreffer maar verder dan deze éne goal kwamen de geel-blauwen niet. Dit zou ook niet verdiend zijn geweest. Ruurlo was op alle fronten de bovenliggende partij. Als ze dit niveau vast kunnen houden kan er nog een mooi seizoen volgen.