Ruurlo moet buigen voor VIOS Beltrum

Ruurlo heeft zichzelf danig tekort gedaan op zondagmiddag 17 april. VIOS Beltrum, dat aan een gelijk spel genoeg zou hebben om de tweede periode te pakken, wist zelfs de volle winst te pakken in de druk bezochte Berkelland derby. Er werden zelfs al bussen van Gelderesch gesignaleerd maar deze bleken in de lijndienst te lopen. De mannen van trainer Harold Gierman kunnen zich opmaken voor het toetje dat nacompetitie heet. De wedstrijd werd eerder dit jaar op het laatste  moment afgelast wegens droevige familieomstandigheden van de gasten uit Beltrum.

Het leek er in de eerste helft niet op dat VIOS met de volle winst huiswaarts zou keren. Ruurlo was gevaarlijker dan de bezoekers, die ditmaal in het zwart-wit gestreepte tenue speelden. De pseudo zebra’s hadden weinig in de melk te brokkelen en de kansjes waren hoofdzakelijk voor Ruurlo. Ruurlo begon met de, van een studiereis, teruggekeerde Ted Boeijink en de van een vervelende enkelblessure herstelde Wouter Schouten op de bank. Ook de A-spelers Glenn Dekkers en reservekeeper Stan Witteveen zaten in de dug out.

In de 10e minuut de eerste grote kans voor de thuisclub. Maikel Janssen zag een vrije trap maar net langs de verkeerde kant van de paal vliegen. Even later stoomde linksback Sander Krabben op en wist de achterlijk te halen. Zijn voorzet werd echter tot corner verwerkt. De corner waaruit Ruurlo nog wel eens scoorde dit seizoen leverde helaas niets op. Na ruim 20 minuten spelen kreeg VIOS de eerste grote mogelijkheid. Uit een corner werd maar net naast geschoten.

Vlak voor rust kreeg Ruurlo toch de beloning. De prima leidende scheidsrechter  Van den Berg gaf terecht een penalty voor Ruurlo. Jeroen Buunk werd vastgehouden in het strafschopgebied en dat was voor de spelleider genoeg om het leder op de stip te leggen. Er was nog wel wat discussie over zijn beslissing maar dit haalde het bij lange na niet bij de mis peer die Danny Makkelie ‘s middags maakte bij de topper Ajax tegen FC Utrecht. Maikel Janssen nam zijn verantwoordelijkheid en schoot prima binnen achter de goed keepende Frank Oriëns.

Met een 1-0 stand gingen de mannen van trainer Robert Grauwde naar de kleedkamer. Niets wees er in deze fase op dat de geel-zwarten het alsnog uit handen zouden geven in de tweede helft.

Na rust sloop er toch wat onzekerheid in het spel van Ruurlo. Men kon niet echt een vuist meer maken en het bleef bij wat zwakke schoten van buiten de zestien. Het echte Fingerspitzengefühl ontbrak vanmiddag. Misschien wat meer oefenen op het Spitzenfingergefühl. Na een kwartier in de tweede helft kwam Beltrum langszij. Een schijnbaar ongevaarlijke bal werd door, de verder prima keepende, Roy Brekveld verkeerd ingeschat. De hoog op stuiterende bal werd door hem tegen de lat getikt waardoor het voor de spits van Beltrum een koud kunstje was om de 1-1 binnen te koppen. Het geloof in een goede afloop werd uit het elftal gezogen. Zeker toen even later de 1-2 viel was het eigenlijk gedaan met de koopman. Wat twijfelachtig verdedigen werd de Ruurlose defensie fataal.

Koen Hoijtink pakte licht gefrustreerd zijn derde kaart van het seizoen. Ook kregen twee spelers van de bezoekers een gele prent voor geschoteld van Van den Berg. Toekomstig Ruurlo 1 trainer Wouter Schouten en ook Ted Boeijink kwamen in het veld voor Bas Engelberts en Tom klein Wassink. Even later werd ook Glenn Dekkers gebracht voor Job Klootwijk. Aanvoerder Niek Sprukkelhorst vertrok naar het front maar ook hij kon de gelijkmaker niet forceren. Sterker nog, VIOS wist nog een derde maal te scoren en wist zich definitief te verzekeren van de tweede periodetitel.

Er moeten wonderen gebeuren wil Ruurlo zich nog voor de nacompetitie plaatsen. Maar ook in het voetbal zijn de wonderen de wereld nog niet uit. De vele toeschouwers gingen lichtelijk teleurgesteld huiswaarts. Daaronder waren ook Leon Hoijtink en Jelle Kornegoor. Beiden hoefden in dit inhaal weekend niet in actie te komen en zagen hun nieuwe club dus verliezen op deze, op alle fronten,  wisselvallige zondag. De supporters uit Beltrum gingen wel met de feestmuts op huiswaarts. De glimlach die werd getoond sprak boekdelen.

Volgende week staat het thuisduel tegen koploper Dinxperlo op het programma. Ruurlo kan zich vooral moraal een goede dienst bewijzen door dan wel aan het langste touw te trekken. Uit werd kansloos met 4-0 verloren. De wedstrijd begint zoals gewoonlijk om 14:00 op sportpark ‘t Rikkelder.

Tot volgende week