‘Oudjes’ houden schade beperkt tijdens Nieuwjaarswedstrijd VV Ruurlo

Ruurlo – Ze vonden elkaar nog weer bijna blindelings. Hier en daar wat kilogrammetjes zwaarder  De jaarlijkse Nieuwjaarswedstrijd van VV Ruurlo afgelopen zondag tussen het huidige eerste elftal en dat van twintig jaar gelden is steevast een reünie voor de ‘oudjes’. Sommigen waren elkaar uit het oog verloren. Anderen zien elkaar nog wekelijks op de ‘club’. Natuurlijk moesten de ‘oudjes’ hun meerdere erkennen. Maar de schade op de eerste zondag van het jaar op sportpark ’t Rikkelder bleef beperkt. Een verlies van 5-1 was zeer respectabel. Remco Florijn redde de eer voor Oud-Ruurlo 1.

Steevast wordt de eerste selectie van de ‘geelzwarten’ van twintig jaar geleden uitgenodigd voor de Nieuwjaarswedstrijd. En dat betekende dat de selectie uit het seizoen 1995-1996 onder leiding van trainer Joop Groot Nibbelink en leider Gerard Groot Roessink uitgenodigd was. Sportief gezien misschien niet de meest succesvolle periode uit de inmiddels 84-jarige clubgeschiedenis. Het district Oost van de KNVB kende in dat seizoen voor het laatst nog een onderafdeling: de Gelderse Voetbal Bond (GVB). Ruurlo speelde destijds tweede klasse GVB tegen grotendeels buurtclubs die qua ledental een stuk kleiner waren. Enkele aansprekende namen uit die periode die tot het eerste elftal behoorden waren onder meer Teun Bekker, Nico Bosboom, Sander en Ronald Engelberts, Arjan Heezen, Berry Krimp, Sjoerd Lautenschutz, Henry Meutstege, Jan Witteveen, Eelco Krikke en Herbert ter Maat. Eelco Krikke (39) en Herbert ter Maat (38) maakten in het seizoen 1995-1996 voor het eerst deel uit van de hoofdselectie van VV Ruurlo. Eelco Krikke was van Sportclub Lochem overgekomen naar Ruurlo en Herbert ter Maat van de Ruurlose A- junioren. Omdat Krikke en Ter Maat evenals hun teamgenoot Jorik Schunselaar, die zondag afwezig was, klasgenoten waren op het Staring College in Lochem kwam Krikke naar Ruurlo toe. “Ik kon in die tijd mij niet vinden in het beleid van Sportclub Lochem. Daarom maakte ik destijds een overstap. En daar heb ik geen spijt van gehad”, zo verklaarde de inmiddels in Hardenberg woonachtige Krikke. Sportief maakte Krikke en Ter Maat in de daaropvolgende seizoenen de hoogtepunten mee. Ruurlo zou namelijk in de daaropvolgende seizoen naar de vierde klasse van de KNVB promoveren.‘De kampioenswedstrijd in Baak staat het tweetal nog op het netvlies. Herbert ter Maat: “Dat was onder leiding van trainer Ary Klein Gunnewiek die in het vanaf het seizoen 1996-1997 met succes voor de groep stond.” Zowel Krikke als Ter Maat maakten zeven seizoenen deel uit van VV Ruurlo 1. De laatste wedstrijd die Krikke voor VV Ruurlo speelde staat hem ook nog van zeer nabij bij. “Dat was op 12 februari 2002 op het trainingsveld tegen VV Winterswijk. Toen liep ik namelijk een dubbele beenbreuk op.” Na zijn revalidatie maakte Krikke een overgang naar VV Colmschate. “Ik woonde destijds in Deventer en wilde een nieuwe sportieve uitdaging aangaan.” Herbert ter Maat maakte in 2002-2003 een overstap naar RKZVC in zijn woonplaats. Zieuwent. Voetballen doen beiden niet meer. Hardlopen is nu hun grootste passie. Ter Maat liep begin november 2015 met succes de marathon in New York. Krikke is vrijwilliger van de Hardenbergse  HHC dat uitkomt in de topklasse van het zaterdagvoetbal.

Nieuwjaarswedstrijd 2016 (1152 x 864) Nieuwjaarswedstrijd 2016 2 (1152 x 864) Nieuwjaarswedstrijd 2016 3 (1152 x 864)