‘Oudjes’ geven flink tegengas aan ‘jonkies’ tijdens nieuwjaarswedstrijd’

RUURLO – “Lekker hoor.” In onvervalst West-Fries dialect complimenteerde hij zijn achterhoedespelers. Hij staat nog wekelijks op doel bij de dorpsclub WSW in het 35+ elftal. Oud-Ruurloër Gunter ten Dolle (45). Sinds 2002 woont Ten Dolle in het West-Friese Wijdenes (uitgesproken in dialect als ‘Woidenes’). Een schilderachtig plaatsje met iets meer dan duizend inwoners. Midden tussen de groene weilanden en nabij het Markermeer tussen Hoorn en Enkhuizen. Maar zondag 7 janauri was hij terug in Ruurlo voor de traditionele Nieuwjaarswedstrijd van voetbalvereniging Ruurlo.

Gunter ten Dolle stond twintig jaar geleden op doel in de hoofdmacht van VV Ruurlo. En daarom had hij evenals onder meer Robert Aalderink, Arjan Berentsen, Sander Berentsen, Herald Dimmendaal, Christiaan Effting, Sander, Jurgen en Ronald Engelberts, Arjan Heezen, Marcel Hendriks, Ronnie Wopereis, Herbert ter Maat, Daan Schurink, Ron Wopereis en Henk-Jan Wezinkhof een uitnodiging ontvangen om met het oud eerste elftal uit het seizoen 1997-1998 op sportpark ‘t Rikkelder aan te treden tegen het huidige eerste elftal van VV Ruurlo. En die uitnodiging had Ten Dolle met beide handen aangegrepen. Ten Dolle hield de nul. Want voor rust scoorde het huidige eerste elftal onder leiding van trainer Wouter Schouten niet tegen de ‘oudjes’ onder leiding van trainer Ary Klein Gunnewiek. Na rust toen Arjan Berentsen op doel stond werd de ban door de ‘jonkies’ gebroken. Technisch en tactisch boden de ‘oudjes’ flink partij. Uiteindelijk werd het door conditiegebrek 0-4 door doelpunten van Larson Arendsen Readt (2), Haiko Scheffer en Niels Ooyman. Gunter ten Dolle bewaard goede herinneringen aan de periode dat hij in het eerste van VV Ruurlo speelde. Het absolute hoogtepunt vormde de promotie naar de vierde klasse van de KNVB in het seizoen 1999-2000. “We promoveerden middels de nacompetitie tegen Rietmolen tijdens het Karel Stegemantoernooi”, zo weet Ten Dolle zich nog goed te herinneren.

Herinneringen
Speciaal voor deze Nieuwjaarswedstrijd had oud-trainer Ary Klein Gunnewiek uit Eibergen het plakboek uit het seizoen 1997-1998 gekopieerd. En dat leverde leuke verrassende herinneringen bij de spelers en het publiek op. VV Ruurlo kwam in het seizoen 1997-1998 uit in de zesde klasse D van het district Oost en eindigde in dat seizoen op een vierde plaats achter kampioen SVBV uit Barchem en de nummers twee en drie: Socci en Baakse Boys, Tegenstanders in dat seizoen waren naast SVBV, Socci (Wichmond) en Baakse Boys, WHCZ (Zutphen), Mariënveld, Wolfersveen, SHE (Hall), Klein Dochteren (Lochem), DEO (Dijkhoek), Steenderen en Ratti (Kranenburg). Ary Klein Gunnewiek: ” We speelden in de laatste wedstrijd van dat seizoen tegen Mariënveld. We wonnen met 4-0 maar kwamen niet in aanmerking voor de nacompetitie omdat Socci stuntte tegen SVBV zodat Socci boven ons eindigde

Droefenis
Het regionale dagblad de Geldersch-Overijsselse Courant kopte na dit duel destijds ‘Ruurlo in diepe droefenis gedompeld’. Maar dat waren de mannen deze zondagmiddag niet. Nadat men voorafgaande aan het duel eerst van een gezamenlijke broodmaaltijd had genoten werd na het duel volop de ‘derde helft’ gevierd. Gunter ten Dolle had daarom voor alle zekerheid maar een overnachting georganiseerd in Ruurlo. Hij kijkt alweer uit naar de volgende nieuwjaarswedstrijd die volgend jaar op zondag 6 januari op de agenda prijkt. “Lekker hoor.”