Oud VV Ruurlo jeugdspeler Christiaan Scholten Nederlands kampioen watervoetbal

RUURLO – Ruurlo heeft er een wel heel bijzondere Nederlands kampioen bij in een nog zeer jonge teamsport die nog volop in ontwikkeling is. De elfjarige Christiaan Scholten uit Ruurlo won namelijk met zijn team De Knuppeltjes uit Enschede eind december in Arnhem het NK Watervoetbal. Christiaan Scholten is sinds 2015 actief als voetballer bij de jeugdafdeling van FC Twente. Daarvoor speelde hij bij de pupillen van VV Ruurlo Dit seizoen komt de talentvolle voetballer uit in FC Twente O12. Samen met een aantal teamgenoten uit dit elftal werd Christiaan NK Watervoetbal.

Watervoetbal is een teamsport waarbij in een zwembad met beweegbare bodem een klein laagje water van vijftien centimeter staat. Het speelveld is ongeveer vijftien bij elf meter en daarin staan twee waterpolodoeltjes. Wedstrijden duren slechts acht minuten met teams van vier personen (leeftijd 9-12 jaar) zonder keeper. De doeltjes zijn negentig centimeter hoog en 2,05 meter breed en de bal is zo’n 45 centimeter in doorsnede. De techniek is heel anders dan bij gewoon voetbal en levert vaak verrassende acties en winnaars op. “Je moet dan ook met veel meer kracht tegen de bal schoppen vanwege het water. Dribbelen en soleren gaat moeilijk. Je moet de bal goed opwippen om hem verder te kunnen spelen en goed geconcentreerd zijn. En ik wil graag eind dit jaar de titel verdedigen”, zo verklaart de kersverse Ruurlose watervoetbalkampioen. Aan de derde editie van het NK Watervoetbal in zwembad De Grote Koppel in Arnhem namen vrijdag 29 december veertien teams deel die zich middels voorronden hadden geplaatst voor het NK. Het team De Knuppeltjes van Christiaan Scholten had middels een voorronde in Enschede zich geplaatst voor de finaledag. De andere finalisten kwamen onder andere uit Bodegraven, Houten, Valburg, Steenwijk, Hendrik Ido Ambacht, Norg, Noordwijkerhout, Glanerburg en Arnhem. De teams streden fanatiek tegen elkaar om het kampioen. Het enthousiasme spatte er letterlijk en figuurlijk vanaf. In een spannende finale tegen FC Lidle uit Noorwijkerhout won De Knuppeltjes met 2 – 0. Het kampioenteam bestond naast Christiaan Scholten uit Tijn Peeters uit Oldenzaal, Robin van Duiven uit Almelo en Jeppe Wijnreder uit Enschede. Evenals Christiaan spelen zijn teamgenoten uit dit kampioenteam dit seizoen bij FC Twente O12 waar Christiaan viermaal per week traint.