Oude voetbalkleding naar Roemenië.

Oude shirts, trainingspakken en tassen naar Roemenië

RUURLO – Het lag her en der op sportpark ‘t Rikkelder verspreid in de kelder van het clubgebouw en in kasten van de kleedaccommodatie. Zelfs bij enkele leden stonden nog tassen met oude voetbalshirts, trainingspakken en inloopshirts die niet meer werden gebruikt. Sommigen shirts en trainingspakken nog zonder sponsor opdrukken. De Kledingcommissie van voetbalvereniging maakte onlangs schoon schip en schonk alle niet meer gebruikte honderden voetbalshirts, trainingspakken en tassen aan Stichting Caritas Achterhoek.

Via een van de leden van VV Ruurlo kwam de Kledingcommissie bestaande uit Nanda Kremer, Minette Eekelder, Esther Krooshoop, Anne Bressers, Karin Bonsel en Linda Olthuis in contact met Stichting Caritas Achterhoek die vanuit Lichtenvoorde opereert. De stichting brengt gemiddeld twee keer per jaar hulpgoederen voor Caritas met vrachtwagens naar hun depot in Ciacova in Roemenië. Ciacova ligt dertig kilometer onder Timisoara. Het is een arme vooral boerenstreek, Caritas aldaar zorgt dat de hulpgoederen verdeeld worden onder de mensen. “Caritas is een internationale hulp organisatie die in 165 landen gevestigd is. Caritas helpt arme mensen en kinderen die het nodig hebben zoals in Roemenië omdat daar nog steeds veel armoede is. De hulpgoederen stichting regelt zelf de vrachtwagens en de chauffeurs voor het vervoer van de hulpgoederen naar Roemenië”, zo weet Nanda Kremer te vertellen als een deel van de Kledingcommissie de overtollige kleding in een paardentrailer pakt om het naar het depot in Harreveld te brengen.

Armoedegrens
Naast de hulpgoederen bouwt Caritas in verschillende landen, waaronder Roemenië, ook weeshuizen en verzorgingshuizen. “De mensen in die arme landen hebben onze hulp hard nodig. Ze zijn dankbaar voor alle hulp die geboden wordt, omdat ze zonder hulp ver beneden de armoedegrens moeten leven. Wij helpen de mensen in dit zeer armoedige deel van Roemenië graag. Door het veelvuldige bezoek kunnen we met eigen ogen de resultaten volgen”, zo laat André van Uem namens de Achterhoekse stichting weten.

Naastenliefde
Caritas is een Latijnse naam voor naastenliefde of liefdadigheid. “Mede daarom hebben de oude shirts, trainingspakken en tassen aan deze stichting geschonken. Op deze manier kunnen kinderen maar ook volwassenen in Roemenië nog plezier beleven aan onze spullen uit Ruurlo”, zo besluit Nanda Kremer haar verhaal.