LAAG INKOMEN: PROFITEER VAN DE KINDREGELINGEN

Heeft u een laag inkomen? Dan valt het niet altijd mee uw kinderen overal aan mee te laten doen.

Toch hoeft dat geen probleem te zijn.

U kunt n.l. profiteren van de zogenaamde kindregelingen. Daardoor is het mogelijk per kind tot 18 jaar een vergoeding te krijgen voor bijvoorbeeld een schoolreisjes, sportactiviteit, bezoek aan het theater of muziekles.

Maar het gaat ook om een tegemoetkoming voor schoolkosten, zwemles of een huiswerkcomputer. Inwoners van Berkelland die het financieel niet breed hebben, komen in aanmerking voor de kindregelingen. Het is zinvol te informeren of u hier recht op hebt.

Sommige basisvoorzieningen moeten voor iedereen en dus ook voor kinderen bereikbaar zijn. Daarom zijn er kindregelingen. Iedere aanvraag hiervoor wordt apart beoordeeld, maar er zijn natuurlijk algemene richtlijnen.

De gezinssituatie en vooral de hoogte van het inkomen zijn bepalend. Grofweg kan worden gesteld dat gehuwden of alleenstaande ouders met een inkomen dat gelijk of iets hoger is dan bijstandsniveau recht hebben op de kindregelingen. Soms wordt een deel van de kosten vergoed, afhankelijk van het inkomen.

Regelingen en bedragen

Ø  Sociaal culturele en sportieve activiteiten.

Denk daarbij aan het lidmaatschap van een sportvereniging of het meedoen aan de toneelclub in het wijkgebouw. De bijdrage bedraagt maximaal € 200 per kind tot 18 jaar.

Ø  Schoolkosten

Voor kinderen op de basisschool ontvangt u een vergoeding van € 175 per kind. Op het vervolgonderwijs bedraagt de vergoeding € 350 per kind. Peuterspeelzaalbezoek wordt vergoed als dit noodzakelijk is.

Ø  Computer

Een gezin kan iedere vijf jaar een computer of tablet met toebehoren tot maximaal € 500 vergoed krijgen.

Ø  Zwemdiploma

De kosten voor het behalen van zwemdiploma A voor kinderen vanaf 4 jaar worden volledig vergoed. Voor alle vergoedingen geldt dat de kosten die worden gedeclareerd wel in 2017 moeten zijn gemaakt.

Meer informatie en de aanvraag- en declaratieformulieren zijn te vinden op www.socialedienstoostachterhoek.nl/uitkering

Voor vragen kunt u bellen naar de Sociale Dienst Oost Achterhoek (SDOA) tel. 0544 – 474300 (tussen 9 en 11 uur).

Langskomen bij de publiekswinkel aan de Marktstraat 1 in Borculo is ook mogelijk.

Hier zijn de aanvraag- en declaratieformulieren ook verkrijgbaar.