KSH 1 – VV Ruurlo 1 (0-2)

Het was de eerste koude zondag dit jaar. Met een straffe oostenwind werd Siberische kou aangevoerd. Als ijsmeester van de plaatselijke ijsclub weet je dat deze omstandigheden in januari een prachtige ijsvloer oplevert. Het is echter nog wat vroeg voor Koning Thialf. In oktober wordt deze periode van mooi weer ook wel oude wijven zomer genoemd. De leider van Ruurlo 1 had zich deze zondag met wat andere dames en heren aan het strand van Noordwijk genesteld en zijn honneurs werden voortreffelijk waargenomen door Wilco te Veldhuis. Binnen de club beter bekend als Kogel, waarschijnlijk zo genoemd vanwege zijn verwoestende schot… Dit verslag is dan ook gebaseerd op zogenaamde ooggetuigenverslagen.

Ruurlo begon deze middag in Harreveld aan de wedstrijd met één missie. Er moesten hoe dan ook drie punten gepakt worden tegen het team van, de ook in Ruurlo niet onbekende trainer, Marco Engelberts. Het is lang geleden dat Ruurlo tegen deze ploeg heeft gespeeld. Zal ergens in de jaren 80 zijn geweest dat ze elkaar in de toenmalige GVB bond zijn tegen gekomen. De opdracht was dus duidelijk. Achter niks weggeven en zorgen dat er aan de andere kant wel gescoord wordt. Al na vijftien minuten kwam Ruurlo op voorsprong. Een corner werd slecht weggewerkt door de KSH defensie en Tom Klein Wassink wist met dit buitenkansje wel raad. De 0-1 was verdiend te noemen. Dennis Pardijs wist met een aantal fameuze reddingen de gelijkmaker tevoorkomen, en groeide hierdoor uit tot man van de wedstrijd. Ook een vrije trap van Luuk te Dorsthorst wist hij over de lat heen te werken. Vlak voor rust hadden de groenhemden nog wat kansjes maar ook daaruit werd niet gescoord. Scheidsrechter Hartjes, die de afgezegde scheidsrechter Huiskamp verving, floot voor de welverdiende pauze. Met een voorsprong gingen de mannen van trainer Robert Grauwde naar de thee.

In de tweede helft probeerde KSH de gelijkmaker te forceren maar verder dan een kans in buitenspelpositie kwamen ze niet. Verdediger Sander Krabben zat hier prima bij. Na een minuut of tien pakte aanvoerder Niek Sprukkelhorst een gele kaart. Hij was captain vandaag bij afwezigheid van de geblesseerde Wouter Schouten. Wout Meutstege maakte plaats voor zijn jongere broer Koen. Dit goudhaantje wist even later opnieuw het net te vinden. Al weer zijn vierde goal dit seizoen als invaller bij het eerste. De 0-2 was een feit. Bij KSH ging de spreekwoordelijke kaars langzaam uit en Grauwde bracht eerste jaars A-junior Glenn Dekkers in het veld voor Niels Ooyman. Als je wat krap zit bij de selectie is het fantastisch dat die jonge gasten zo goed aanpikken bij de “grote” jongens. Alle hulde. Bas Koopman loste Tom Klein Wassink vlak voor tijd af. Tenminste dat leek zo, ware het niet dat de scheids een kleine tiental minuten liet doorspelen. Koopman kreeg nog een prima kans op de 0-3 maar zijn kopbal miste precisie en kracht. Ver in blessure tijd nog een vrije trap voor KSH. Een vermeende overtreding door Dekkers werd verkeerd beoordeeld door de verder correct fluitende Hartjes. Zo’n acht seconden voor tijd had KSH de grootste mogelijkheid. Uit opnieuw een vrije trap werd vanaf een meter of tien de bal ver over geschoten. De bal verdween buiten het dorp in de mais. Zal straks tijdens het oogsten van de mais wel weer teruggevonden worden. Hartjes floot af en Ruurlo kon zijn tweede driepunter op zijn conto bijschrijven. Waar vorig jaar de punten hoofdzakelijk in thuiswedstrijden werden gehaald slaat nu de balans de andere kant uit. De twee uitwedstrijden leverden de volle zes punten op. Volgende week 18 oktober speelt Ruurlo opnieuw uit. Nu is hekkensluiter Vosseveld de tegenstander. Vorig jaar werd er in de buurtschap van Winterswijk nog knullig met 2-1 verloren. De mannen uit Ruurlo is er alles aan gelegen de weg naar boven verder door te zetten. De wedstrijd in Vosseveld begint om 14:00 uur.