Herstel Ruurlo 1

Niets zo veranderlijk als het weer, of het moeten de resultaten van Ruurlo 1 zijn. Vorige week nog, onder erbarmelijke omstandigheden, ging Ruurlo onderuit tegen KSV uit Vragender. Dit was een enorme domper waardoor de kans op het winnen van de tweede periode alleen theoretisch nog mogelijk is. Er zal dan wel met een nulletje of 16 van VIOS Beltrum gewonnen moeten worden. Een gelijkspel bij KSV had wat meer soelaas geboden en had Ruurlo het in eigen hand kunnen houden. Is de kans op promotie dan helemaal verkeken? Nee, ook een derde plaats in de competitie kan nog  promotie naar de derde klasse af dwingen.

Was het vorige week nog wind en regen wat de klok sloeg. Dit weekend was al volop voorjaarsachtig te noemen met temperaturen tot aan de twintig graden. Ruurlo trad zondagmiddag 3 april aan in het nieuwe tenue van Quick. De felgele shirts zien er prachtig uit. Alle voorwaarden dus voor een mooie voetbalmiddag. En dat werd het. Tegenstander Rekken werd met 2-0 nederlaag huiswaarts gestuurd en Ruurlo deed goede zaken op de ranglijst.

De prima leidende scheidsrechter Floors floot om 14:00 voor de eerste keer. Ruurlo trapte af en begon meteen al druk te zetten op de Rekkense verdediging. Uit werd verdiend, maar moeizaam, met 3-2 gewonnen van de mannen van trainer Frank Bruins. Al in te 2e minuut was Maikel Janssen gevaarlijk met een schot van afstand. Even later was het Bas Engelberts die keeper Jorg Antvelink uittestte maar ook hij kon de score niet openen. Rekken probeerde er uit te komen met lange halen op de gevaarlijke, en veel scorende, spits Nick van der Luyt. Ruurlo liet zien dat de achterhoede, bestaande uit de backs Niels Ooyman en Sander Krabben met in het centrum Job Klootwijk en aanvoerder Niek Sprukkelhorst, niet voor niets één van de minst gepasseerde achterste linies van 4c is.

Na een kleine twintig minuten de eerste grote kans voor Ruurlo. Een corner werd prima uitgevoerd waaruit Sprukkelhorst bijna doel trof. Keeper Antvelink kon, helaas voor de thuisclub, de bal ternauwernood keren. Rekken kon Ruurlo het niet echt lastig maken en Roy Brekveld had, zeker voor rust, niet veel te doen. Slecht één maal werd het gevaarlijk. Een hoge bal stuiterde zowaar over Brekveld heen. Krabben was op zijn hoede en wist de bal nog ruim voor de doellijn weg te rossen. Na ruim een half uur was het opnieuw bijna raak. Een prima aanval over rechts, ingeleid door een lange pass van Klootwijk op Ooijman, bracht bijna de 1-0 op het bord. Ooijman speelde prima in op Jeroen Buunk. Hij maakte zich prima vrij en tikte de bal naar Engelberts. Besluiteloosheid bij Engelberts bracht de bal weer bij Buunk die daarna niet verder kwam dan een puntertje. Met iets meer gogme had dat de voorsprong kunnen en moeten zijn. Scheidsrechter Floors floot af en de 22 artiesten, inclusief scheids, gingen hun vochtniveau in de kleedkamer weer op pijl brengen.

Na rust was het spelbeeld hetzelfde. Rekken hanteerde regelmatig de lange bal en kwam eigenlijk niet goed aan voetballen toe. Engelberts, op prachtig aangeven van Buunk, had de 1-0 op zijn schoen maar hij faalde oog in oog met de Rekkense goalie. Zijn bal ging maar net voorlangs.  Grauwde haalde de prima spelende, maar licht geblesseerde, Koen Meutstege naar de kant en zijn vervanger, broer Wout, werd naar het front gestuurd. Engelberts verkaste daardoor naar de linkerkant. Het bleek een noodgedwongen maar gouden wissel.Meutstege was bij zijn tweede balcontact al doeltreffend. Uit een korte corner wist Janssen de bal panklaar op het hoofd van Meutstege te deponeren. Deze hoefde alleen nog maar tegen het leder aan te lopen om de doelman van Rekken kansloos te laten. De dik verdiende 1-0 stond eindelijk op het, door het zonlicht, onleesbare scorebord.

Rekken ging wisselen. Thijs Tankink kwam voor Patrick Nijland. Even later  pakte Ritchie Klein Gebbink voor de bezoekers nog een gele kaart door wat onbesuisd inkomen. Ook Ruurlo wisselde nog een keer. De prima maar leeg gespeelde Ooijman werd vervangen door A-junior Glenn Dekkers. Ruurlo ontsnapte in die fase aan de gelijkmaker. Eerst werd een bal te slap ingeschoten door een Rekkense voorwaarts en vlak daarna kwam de grootste kans voor de bezoekers. De bal kon van dichtbij schier eenvoudig binnen worden geschoten maar de bal ging, gelukkig voor Brekveld, langs de voor hem goede kant van de paal.

Vlak voor tijd had Buunk de score kunnen verdubbelen. Een fantastisch pass van Koen Hoijtink bracht, de op het nest teruggekeerde, Buunk in stelling. De linkspoot pur sang schoot snoeihard in met zijn chocolade been. Keeper Antverlink was echter op zijn hoede en wist de bal tot corner te keren. Uit deze corner kopte Sprukkelhorst maar net naast. Hoijtink maakte in de 88e minuut een einde aan de illusie van Rekken en de  magere 1-0 voorsprong. Slangenmens Hoijtink slalomde, op de voor hem kenmerkende manier, door de Rekkense defensie en wist met een bekeken schuiver de score te verdubbelen. 2-0

De dik verdiende drie punten zaten in de pocket en er kon weer opgelucht adem worden gehaald op sportpark                ‘t Rikkelder.                                                                                                                                                                                        Volgende week staat de topper tegen Doetinchem op het programma. Thuis werd hier kansloos met 0-3 van verloren. Het is aan de boys zelf volgende week om te laten zien dat promotie nog steeds mogelijk is. De staf en de spelers zijn er in ieder geval klaar voor om aanstaande zondag de lijn door te trekken in en tegen Doetinchem. De wedstrijd op sportpark  “De Bezelhorst” begint om 14:00 uur.

Groet van een tevreden leider.