Harry Kasteel Koninklijke Onderscheiding Lid in de Orde van Oranje-Nassau

RUURLO – Het is een markant en een bekende Ruurloër: Harry Kasteel of wel ‘Harry van de Haane’. Zijn geboortewieg stond namelijk 75 jaar geleden aan de Stapeldijk bij café ‘t Haantje. Vandaar zijn bijnaam. Begin september werd Kasteel nog tot de nieuwe ‘Koning van Reurle’ gekroond tijdens de Septemberfeesten.

Burgemeester Joost van Oostrum van de gemeente Berkelland reikte aan Harry Kasteel maandagavond 2 oktober tijdens de algemene ledenvergadering in het clublokaal van voetbalvereniging Ruurlo op sportpark ‘t Rikkelder de Koninklijke Onderscheiding Lid in de Orde van Oranje-Nassau aan hem uit. En dat overviel hem totaal. Niets vermoedend was hij als lid van VV Ruurlo naar de algemene vergadering gegaan. Zoals altijd volgde hij kritisch maar op een positieve en humoristische wijze de ontwikkelingen binnen de vereniging en van het bestuur. In zijn zo geliefde sfeervolle omgeving van de kantine, die hij vorig jaar nog officieel opende, ontving Harry in het bijzijn van diverse familieleden, kennissen, oud- collega’s en tientallen leden van VV Ruurlo met veel trots de koninklijke onderscheiding. Harry Kasteel is sinds 1960 actief voor de voetbalvereniging Ruurlo. Zo ontplooide en ontplooit hij de volgende activiteiten bij V.V. Ruurlo van 1960 tot heden: jeugdleider (1960-1962), medewerker van de jaarlijkse bazaar (1960-1972), hij verrichtte de financiële administratie en het voorraadbeheer van de kantine (1985-2017), hij is medewerker in de kantine (1985-heden), was hoofdbestuurslid (tweede penningmeester, 1996-2005), medewerker onderhoud velden/accommodatie (2000-heden), voetbalplaatjesmakelaar (2010) en heeft meegewerkt aan het tv-programma ‘Voetbal International’ (2013).

Overige verdiensten

Van 1959 tot 1969 was Harry Kasteel decorbouwer en medewerker aan diverse acties ten bate van de verenigingskas van Toneelvereniging Steeds Beter. Vanaf 1966 is hij vrijwilliger bij R.K. Geloofsgemeenschap Sint Willibrordus Ruurlo. Hij is lector (1966-heden), lekenvoorganger (2000-heden), uitvaartvoorganger (2000-heden), voorzitter/penningmeester van de Raad van Kerken Ruurlo (2012-heden) en voorganger in woonzorgcentrum ‘Sensire de Bundeling’ en bij mensen thuis (2012-heden). Kasteel was van 2002 tot 2005 lid van de gemeenteraad van Ruurlo voor het CDA.

Eerdere huldigingen en onderscheidingen

Harry Kasteel is viermaal gehuldigd door Voetbalvereniging Ruurlo: namelijk voor het 25, 40 en 50- jarig lidmaatschap en in 2011 wegens Lid van Verdienste. Op 14 november 2011 is hij door KNVB district Oost onderscheiden met een waarderingsspeld in zilver.