De Naober en de Tapperij sluiten uniek hoofdsponsorschap met VV Ruurlo

Met de Tapperij en de Naober krijgt VV Ruurlo een uniek duo als hoofdsponsoren. De horecagelegenheden willen al jaren hoofdsponsor worden van de voetbalclub en zijn dolblij met deze nieuwe stap. “Voor ons voelt VV Ruurlo als familie.”

Iedereen die in Ruurlo wel eens een hapje of drankje buiten de deur eet, kent de Naober en de Tapperij. Rob Dolphijn van de Naober is geboren en getogen in Ruurlo. “Ik heb mijn hele jeugd gespeeld bij VV Ruurlo. Daarna ben ik er even weggeweest vanwege mijn koksopleiding om daarna bij Ruurlo 8 terecht te komen”, legt hij uit.

Maar toen Rob de Naober begon, borg hij zijn voetbalschoenen op en veranderde zijn relatie met de voetbalclub. “Mensen van de 45+ kwamen bij me in de kroeg en vroegen of ik ze wilde sponsoren. Dat ben ik gaan doen.”

Hans Ribbers van de Tapperij werd geboren in Borculo streek in 1992 in Ruurlo neer. “Ik ben toen direct van DEO naar VV Ruurlo overgestapt. Wanneer ik ben gestopt, weet ik niet meer”, lacht hij.

“Ik sta nog te boek als spelend lid, een balletje hooghouden lukt nog wel, maar aan het sprintgedeelte moet ik werken.”

Hans en Rob sponsoren VV Ruurlo al meer dan 20 jaar op verschillende manieren en hebben al langer de ambitie om hoofdsponsor te worden. “Dat wilden we al toen Ruesink ermee stopte, maar toen was de tijd er nog niet rijp voor. Gelukkig is het dit jaar zover”, zegt Rob.

“Wij zaten al jaren onder de hoofdsponsoren, maar volgens mij betaalden wij als subsponsoren uiteindelijk jaarlijks meer”, vult Hans gekscherend aan. “We doen er ook alles voor”, vervolgt hij op serieuze toon. “Als de club belt dat ze direct honderd borden nodig hebben, dan brengen Rob of ik die direct.”

Hans is blij dat de Tapperij het hoofdsponsorschap de komende vier jaar samen doet met de Naober. “Als horeca versterken wij de voetbalvereniging. Wij hebben samen ook het meeste aan de voetbal, meer dan de andere ondernemers”, legt hij uit. “Veel teams komen bij de Naober en de Tapperij en als tegenprestatie mogen wij beide bijvoorbeeld buffetten doen in de kantine.”

Hans en Rob verdelen de evenementen als het Karel Stegeman en het Henk Klanderman toernooi. “Het klikt tussen ons. We doen het Septemberfeest en Koningsdag ook al samen”, licht Rob toe. “De evenementen bij VV Ruurlo verdelen we netjes.”

Beide horecagelegenheden hopen goodwill te halen uit het hoofdsponsorschap. Veel leden van de voetbal komen al regelmatig ‘s avonds bij de Tapperij en de Naober. “Maar we zien graag nog meer voetballers komen”, lacht Rob.

De band van Rob en Hans met VV Ruurlo geeft aan wat voor een club het is. “Ik vind het fijn om af en toe bij deze vereniging te zijn. Om een biertje te drinken met de jongens die ik allemaal ken”, zegt Rob als geboren Ruurloer. “Dat voelt als thuiskomen. Wat de club voor mij heeft gedaan, vind ik nu mooi om terug te geven.”

Ook voor Hans is de club speciaal. “Ik noem het familie omdat ik daar veel vrienden heb ontmoet, ik was in 1992 nog nieuw hier in Ruurlo en de club heeft me heel goed geholpen met inburgeren.”

Toch is niet alles fantastisch bij VV Ruurlo, benadrukken ze beiden. “Sponsoring was een beetje een ondergesneeuwd kindje, daar krijgen ze weer meer grip op”, zegt Rob. “Dat is prettig.”

Hans mist wat sfeer in het clubhuis. “Het interieur van de kantine moet meer op een kroeg gaan lijken. Dat is gezellig”, zegt hij. “En de muziek moet makkelijker aan kunnen. Niemand weet bijna hoe het spul werkt”, besluit hij met een knipoog.

Martin Kuiper