Cursisten VV Ruurlo behalen JVTC-certificaat KNVB

RUURLO – Vijftien cursisten van voetbalvereniging Ruurlo startte in september met de cursus Jeugd Voetbal Trainer Coach (JVTC). Onder auspiciën van de KNVB en met als cursusleider Bert Spekking (oud-speler van SC Varsseveld) werd gedurende vijf vrijdagen gewerkt aan het opleiden van beginnende trainers. In dit geval betrof het ouders, die pupillenteams bij VV Ruurlo trainen en middels deze cursus een basis hebben gelegd van waaruit ze met meer kennis en ervaring pupillenspelers kunnen begeleiden en helpen in hun voetbal)ontwikkeling.

In de cursus werd vooral praktisch gewerkt en waren het de aspirant-trainers zelf die veel aan het woord waren. Gestimuleerd door de cursusleider leerden ze van en met elkaar en kregen ze beter zicht op hun eigen kwaliteiten en functioneren als trainer. Op het veld lieten de trainers bij roulatie zien hoe ze een training gaven aan een pupillenteam en werden na afloop de betreffende trainingen met hen geëvalueerd. Doel was de trainers te leren om een training in gang te zetten en te onderhouden, waarbij het belangrijk was doelen te stellen en accenten te leggen in de training. In een bijbehorend werkboek dienden de cursisten wekelijks opdrachten uit te voeren die door een drietal praktijkbegeleiders en de cursusleider werden beoordeeld. Met veel passie en inzet werden er door de deelnemers stappen gemaakt in hun ontwikkeling als trainer. Uiteindelijk vielen drie trainers af door drukke werkzaamheden en behaalden twaalf trainers het certificaat JVTC. Voor trainers die nog een stap verder willen maken in het trainersvak bestaat de mogelijkheid om een vervolgcursus via de KNVB te volgen: pupillentrainer of juniorentrainer.