ATC’65 1 – Ruurlo 1 (1-4)

Zondag 22 november moest de Ruurlose formatie in de 2e knock-out ronde van de KNVB beker spelen tegen ATC-65 uit Hengelo. Deze tweede klasser onder bewind van oud Twente voorzitter Joop Munsterman werd door de geelzwarten aan de zegekar gebonden. Ruurlo wist de thuisclub op 1-1 te houden en was het meest bekwaam in de strafschoppenserie die daar op volgde. De reis naar Hengelo verliep voorspoedig. Voor wat jongens een hele uitdaging omdat in de competitie zo’n beetje alles op fietsafstand is. Even voorbij de Toekan van het van der Valk restaurant, door sommige mannen binnen de selectie ook wel opblaaspelikaan genoemd, slingerden we ons over busbanen en ventwegen richting de prachtige accommodatie van ATC – 65.

Het was koud deze zondag en de eerste sneeuwbuien van dit najaar trokken over het land.  Echter op het moment dat scheidsrechter de Jong voor de eerste keer op zijn fluit blies brak de zon door. Voor Ruurlo bleef deze schijnen maar voor de Gastgeber werd het alsmaar donkerder. Ruurlo had maar liefst vijf A spelers bij zich en had alleen in het begin moeite met het hogere tweede klas tempo. Ook nu weer bleek dat Ruurlo tegen technisch vaardige ploegen uitstekend partij kan geven. Ruurlo deed niet onder voor de thuisclub en had zelfs de beste kans om de openingstreffer te scoren. Koen Hoijtink zette met een prachtige steekpass aanvoerder Wouter Schouten vrij voor keeper Langkamp. De laagstaande zon verblindde hem helaas en hij prikte de bal in de handen van de goalie. Ook aan de andere kant was het bijna raak maar keeper Dennis Pardijs was in blakende vorm en wist met behulp van de uitstekend spelende verdediging zijn goal schoon te houden. Toch wist ATC de openingstreffer te maken. Een misverstand op het middenveld werd genadeloos afgestraft door Tim Slotboom. Deze dribbelsterke aanvaller wist de verdediging te omspelen en Pardijs kansloos te laten. Ruurlo was niet van slag en ging door met het frank en vrije spel. De organisatie stond goed en Ruurlo wilde voor rust graag de verdiende gelijkmaker binnen tikken. Dat lukte Niek Sprukkelhorst bijna maar de bal werd op miraculeuze wijze uit de goal gehouden. Ook de kopbal meteen daarna van dezelfde Sprukkelhorst trof geen doel. Met een 0-1 achterstand gingen de mannen van trainer Robert Grauwde naar de kleedkamer.

In de tweede helft was de opdracht duidelijk. Binnen het kwartier scoren anders werd het een lastige opgave. En dat lukte. Uit een corner schoot Sprukkelhorst de bal kiezelhard tegen de touwen. De ruim vijftig supporters uit Ruurlo gingen uit hun dak. Ook de spelers waren opgelucht na deze gelijkmaker. Zou er opnieuw, net als vorig jaar tegen Enschedese Boys, een verrassing in zitten? Sander Krabben kreeg nog een gele kaart voor een overtreding op Mike Gigengack. Laatstgenoemde reageerde iets te fel en ook hij verdween in het boekje van de prima fluitende de Jong. Trainer Grauwde wisselde vlak na elkaar drie keer. Anouar Schouten kwam voor de uitstekend spelende, maar van een blessure herstelde, Lars van der Lecq in de ploeg. Wouter Schouten maakte plaats voor debutant Maik van den Toorn en Wout Meutstege wisselde van plek met jongere broer Koen.

De wedstrijd werd wat grimmiger en ook wat supporters van ATC lieten van zich horen. Vooral Krabben moest het ontgelden en kreeg allerlei verwensingen naar het hoofd geslingerd. Hij bleef echter stoïcijns en trok zich weinig van het taalgebruik aan. Sterker nog. Het leek wel of de hele ploeg geprikkeld was en de beste kansen waren voor Ruurlo. Vlak voor tijd wellicht de mooiste aanval van de hele wedstrijd. Een werkelijk fantastische voorzet van Niels Ooyman werd even zo fantastisch binnen gekopt door Koen Meutstege. Heel Ruurlo juichte en ook de thuisclub legde zich al bij de nederlaag neer. Toch was er één man die roet in het eten gooide. Grensrechter Vermeulen van ATC vlagde voor buitenspel. Zelfs de complete thuisclub inclusief aanhang knipperden met de ogen. De beste man zal ongetwijfeld last hebben gehad van de zon of van een late mug die om zijn hoofd gonsde. Anders kan ik zijn vlaggedrag niet verklaren. Scheidsrechter de Jong kon niet anders en nam de waarneming over. Even later klonk het eindsignaal en moesten penalty’s de beslissing brengen. Ruurlo won de toss en mocht beginnen aan de serie. Sprukkelhorst, al eerder trefzeker deze middag, nestelde zich achter het leder en liet Langkamp kansloos. 0-1. Nu begon de triomftocht van keeper Pardijs. Hij wist de eerste penalty van ATC te stoppen. Koen Hoijtink had ook weinig last van de zenuwen en trapte de bal feilloos binnen.0-2. Ook de tweede pingel van de thuisclub was een prooi voor de keeper van Ruurlo. Met een katachtige reflex dook hij de bal uit de hoek en via de paal terug in het veld. ATC stond nog steeds droog en Maikel Janssen mocht de derde penalty nemen. Ook hij faalde niet en prikte de bal laag onder in de hoek. 0-3. ATC moest nu scoren anders was het afgelopen. De druk was blijkbaar te hoog of Pardijs boezemde te veel angst in. Feit was wel dat de bal hoog over werd geschoten en de ontlading was groot bij zowel staf spelers en aanhang.

Op 20 december staat de volgende wedstrijd op het programma. Laten we hopen op een thuiswedstrijd met een tegenstander van formaat. Met de strijdlust en beleving die Ruurlo vandaag liet zien is ook dan weer van alles mogelijk.

Aanstaande zondag staat de competitiewedstrijd tegen MEC uit Miste en Corle op het programma. Ruurlo heeft nog een appeltje te schillen in deze buurtschap van Winterswijk. Vorig jaar werd er met 2-0 verloren. Hopelijk kunnen nu de punten wel mee naar huis worden genomen. De wedstrijd begint om 14:00 uur