Week van de vrijwilliger!

In ons land zijn veel speciale dagen waar wij een bijzonder persoon of groep van personen willen eren of bedanken. Natuurlijk is er Moederdag en Vaderdag, je hebt dierendag, Valentijnsdag, dag van de arbeid, Bevrijdingsdag en ga zo maar door. Nu viel ons oog onlangs op dag van de vrijwilliger, op 7 december. Dat is een mooie gelegenheid om onze vele vrijwilligers eens extra in het zonnetje te zetten, vonden wij vanuit het bestuur. Maar is een dag wel genoeg? In België bestaat de week van de vrijwilliger, wist Ria, onze secretaris, te melden. En zoals wel vaker zijn onze zuiderburen net iets attenter, net iets meer gastvrij dan wij nuchtere “Hollanders”. Wij hebben besloten net als onze zuiderburen een “Week van de Vrijwilliger” te organiseren. En wij doen dat vanaf zaterdag 2 december tot en met zaterdag 9 december. In die week gaan wij extra aandacht besteden aan iedereen die reeds vrijwilliger is, en we gaan in deze week nadruk leggen op de plekken waar we nog extra vrijwilligers zoeken!

Wij hebben als voetbalvereniging ruim 150 vrijwilligers aan ons verbonden, dat is een getal waar we erg trots en blij mee mogen zijn. Maar tegelijkertijd zien we ook dat er eigenlijk nog wel 50 vrijwilligers bij moeten komen. Met name onze kantine commissie en onze sponsorcommissie zitten te springen om extra krachten. Als vereniging kunnen wij niet zonder vrijwilligers, willen we de vereniging voor iedereen betaalbaar en aantrekkelijk houden. In de huidige tijd van individualisering zie je dat verbondenheid met een vereniging niet meer vanzelfsprekend is. Als voetbalvereniging vinden wij die verbondenheid belangrijke en willen wij juist die verbondenheid stimuleren. Als lid van onze vereniging geniet je veel rechten. Je mag trainen en voetballen onder begeleiding van trainers en leiders, je kunt iets te drinken of te eten halen in onze prachtige kantine, en het complex ligt er elk weekend opnieuw prachtig bij. En dat is vooral dankzij al die vrijwilligers die elke week opnieuw hun handen uit de mouwen steken.

Maar we vinden ook dat bij het lid zijn van de VV Ruurlo je niet enkel rechten hebt, maar ook plichten. Wij vinden dat elk lid, of ouder van een jeugdlid, een steentje bij kan dragen om ervoor te zorgen dat onze vereniging een vereniging blijft. Wij zijn geen winkel, waar je een onsje voetbal bestelt. Wij zijn een vereniging waar je bij wilt horen en waar je aan verbonden bent. En wij willen dan ook nadrukkelijk een beroep doen op al onze leden om ons te helpen en samen te werken aan onze vereniging.

De komende week van de vrijwilliger zullen wij aandacht besteden aan de vrijwilligers die al veel voor ons doen, en we zullen aangeven waar wij nog extra vrijwilligers zoeken. Wij gaan onze leden actief benaderen en bevragen: Wat kun jij doen voor de voetbalvereniging Ruurlo?

Laat dat het motto zijn welke wij gebruiken om aandacht te vragen voor de vrijwilligers en laat dat het motto zijn welke gaat helpen om ons vrijwilligersbestand op juiste omvang te krijgen. Wij staan open voor goede Tips en Tops (wat gaat goed, en wat kan beter…) en kijk ook geregeld op onze website onder het kopje vacatures, als je wilt weten wat wij dan precies zoeken.

Bestuur VV Ruurlo