VV Ruurlo introduceert ‘wandelvoetbal’

RUURLO – In andere gemeenten en dorpen in de Achterhoek is het al een groot succes: Walking Football. Zestigplussers, zes tegen zes, zonder keepers, die op een klein veld (42 x 21 meter) rustig een balletje trappen. Er wordt niet gerend en buiten spel bestaat niet. Wel of geen voetbalervaring, iedereen kan meedoen aan de trainingen en aan de eventueel te organiseren wedstrijden.

Onder leiding van Theo van Londen wil voetbalvereniging Ruurlo dit nieuwe fenomeen binnen de voetbalsport ook introduceren. Op donderdagavond 4 april is er op sportpark ‘t Rikkelder in de kantine van VV Ruurlo om 19.30 uur een speciale informatiebijeenkomst belegd om nader kennis te maken met Walking Football. Niet alleen zestigplussers binnen VV Ruurlo zijn welkom, “Ook zestigplussers van buiten Ruurlo zijn van harte welkom. Iedereen kan meedoen”, zo verklaart de zeventigjarige Theo van Londen die zelf actief is bij een groep ‘wandelende voetballers’ die uit een aantal oud betaald voetballers van De Graafschap bestaat. “Evenals een aantal andere betaald voetbalorganisaties uit de Eredivisie en Eerste Divisie heeft De Graafschap ook de handen ineengeslagen om Walking Football te introduceren”, zo verklaart Van Londen die bij VV Ruurlo actief is als hoofd jeugdopleidingen. Via Walking Football kan men een leven lang met plezier van voetbal blijven genieten. “Bovendien kun je bewijzen dat je je voetbalstreken nog niet bent verleerd”, zo omschrijft Van Londen grijzend de opzet van het ‘wandelvoetbal’. “Daarnaast is het een uitgelezen mogelijkheid om sociaal betrokken te blijven bij een vereniging. Mede daarom is tien jaar geleden ook het 45+ voetbal binnen de VV Ruurlo geïntroduceerd. En zie het succes. Deze groep bestaat inmiddels al uit kleine dertig mensen. Op termijn zouden eventueel mensen uit deze groep door kunnen stromen naar het Walking Football”, aldus Van Londen.

‘Derde helft’
In de beeldvorming van Theo van Londen zou een training van het ‘wandelvoetbal’ bijvoorbeeld kunnen starten op een doordeweekse dag om 10.00 uur met een kopje koffie of thee, gevolgd door de warming-up en een onderling wedstrijdje. “Uiteraard is er aandacht voor de ‘derde helft’ na de training. Er wordt getraind naar eigen kunnen. Een goede warming-up is in dit opzicht van groot belang. De trainingen staan in de opstartfase onder leiding van een trainer. Of ik die zelf ga verzorgen moeten we nog bezien. Maar dat behoort tot de mogelijkheden”, aldus de enthousiaste Van Londen.

Niet rennen
Naast dat er evenals bij het 45+ voetbal geen slidings mogen worden genomen en men geen buitenspel kent is het niet toegestaan om de tegenstander in de rug te duwen en een een schouderduw te geven. “Maar het meest kenmerkende is dat men niet mag rennen. Dat zal in het begin echt wel even wennen zijn. Maar de ervaring leert dat men na een paar trainingen dit al een vanzelfsprekendheid vindt. Alleen snelwandelen is toegestaan. En de bal mag niet boven heuphoogte worden gespeeld”, zo verklaart van Londen tot slot.

Informatie
Walking Football wordt landelijk inmiddels ondersteund door het Nationaal Ouderenfonds de Vriendenloterij en door zorgverzekeraars zoals Menzis. Voor meer informatie: Theo van Londen, tel. 06 21957328 of het e-mailadres theo_van_londen@hotmail.com.