Volop nostalgie tijdens  ‘Henk Klanderman Toernooi’

Oude kroegen in ere hersteld op het voetbalveld

Wie kent zo nog? De namen van de voormalige Ruurlose ‘kroegen’ zoals ‘t Slokje, Het Brandpunt, Toevank, De Scherpe Hoek en Café – Slijterij Ras en ‘t Haantje. De vorige maand en begin deze maand werden deze namen in ere hersteld tijdens de vijfde editie van het Henk Klanderman Toernooi van voetbalvereniging Ruurlo.

Door Jan Hendriksen

De organisatoren bedenken steevast ‘ludieke’ teamnamen voor het onderlinge mixtoernooi voor senioren, vrouwen en de A- junioren van VV Ruurlo en wijzen die zelf toe aan de deelnemende teams. Dit jaar werden de tien deelnemende teams gekoppeld aan Ruurlose ‘kroegnamen’ uit verleden en heden. En zo circuleerden in de afgelopen weken naast de namen van De Noabers (De Noaber), De Keizer (Keizerskroon), Dorus (De Tolhut-Mariënvelde) en De Tapperij onder meer die van de voormalige kroegen van ‘t Slokje, Het Brandpunt, Toevank, De Scherpe Hoek en café-slijterij Ras en De Haane (‘t Haantje) op sportpark ‘t Rikkelder. ‘t Slokje en Het Brandpunt waren gevestigd aan de Zuivelweg in een deel van het pand waarin nu supermarkt Aldi (voorheen Edah) is gevestigd. Café Toevank was ooit aan Palssteeg gevestigd. In 1868 bouwden Derk Weulen-Kranenbarg en zijn vrouw Janna Marsman daar een huis. Zij kwamen van de andere kant van de huidige spoorbaan, van de boerderij Kamperman of Marsman. Een kleinzoon, Derk Jan Kranenbarg, trouwde in 1898 met Jenneken Stegeman. Hij had naast de boerderij tevens een bakkerij, kruidenierszaak, veevoerhandel en een gelagkamer. Derk Jan en Jenneken bleven kinderloos en het bedrijf werd overgenomen door hun nichtje Dina Stegeman. Zij trouwde met Johan Toevank. Omdat Johan en zijn vrouw niet in het bezit waren van de benodigde diploma’s draaide de zaak op de vergunning van Jan Kerkwijk, tot Johan in 1968 alle benodigde papieren had. Begin jaren vijftig kwamen er een zaal en een nieuw café en in 1961 bouwde hij een nieuwe bakkerij met daarin de eerste elektrische oven in Ruurlo. Ook kwam er een nieuwe winkel. Het oude winkelinterieur ging naar de kruidenierswinkel van Brinkerink aan de Borculoseweg. De activiteiten van buurtvereniging ‘t Broek vonden plaats vanuit en in het café en verschillende sportverenigingen gaven er hun jaarlijkse uitvoering. Het werd dan ook café De Sportvriend genoemd. De oude Jenneken Stegeman overleed in 1953 en Johan Toevank in 1974. Zijn dochter Hannie hield met echtgenoot Herman ter Maat het café en de zaal nog een jaar draaiende.

Geschiedenis
De geschiedenis van het zeer recent gesloten café ‘t Haantje gaat terug tot 1894. In dat jaar kochten Hendrik Jan Kasteel en zijn vrouw Mina het Nieuwe Haantje. Zij begonnen in de achterkamer een klein café, dat ze langzaam uitbreidden. Ouderen herinneren zich de uitspraak van Hendrik, wijzend op zichzelf: “Als deze haan kraait Piet, geef ik krediet.” Dit zei hij tegen de arbeiders van de werkverschaffing, die na de oorlog op dinsdag een borrel wilden drinken, maar in het weekend hun geld al verdronken hadden. Bekend was ook, dat als de mensen uit Mariënvelde vroeger een kind wilden aangeven of in ondertrouw gingen, ze Hendrik meevroegen als getuigen. De veldwachter, die vaak tweede getuige was, kwam dan ‘s avonds zijn verdiende borrel halen. Mina brouwde allerlei zelfgemaakte kruidendrankjes voor de klanten. In 1947 kwam zoon Theodorus (Dorus van de Hane) op de zaak. Zijn zoon Frans nam in 1991 de scepter over van het café dat onlangs tot verdriet van velen zijn deuren sloot. Aan het interieur van ‘t Haantje is in de loop der jaren niet veel veranderd.

Op ‘Den scharpen hook’ tussen de Batsdijk en de Tolhutterweg ligt café Nijenhuis. Berend Jan Nijenhuis bouwde het in 1918/19. Zijn vrouw en later zijn dochter dreven het café. Berend Jan had naast het café een werkplaats waar hij auto’s en naaimachines repareerde. Ook verhandelde hij auto’s en verkocht hij auto-onderdelen, banden en fietsen. In 1966 nam zijn dochter Annie met haar man Ernst Wehning het bedrijf over. In 1986 verkochten zij het aan Joep Vriezen. De huidige eigenaar, Peter van Wetering, nam het café in 1993 over, breidde het uit met een zaal en bouwde er appartementen bij.

‘Uut de olde deuze’
Saillant detail is dat tijdens de eerste lustrumeditie van het toernooi ‘uut een old deuze’ van Jan Ras nog de ruim dertig jaar oude voetbalshirts van zijn voormalig café-slijterij aan het Julianaplein tevoorschijn kwamen die door het team van Café Ras tijdens het toernooi zijn gedragen. De shirts werden destijds gebruikt door de zaalvoetballers van VV Ruurlo. De geschiedenis van café – slijterij Ras gaat terug tot 1906. Antoine Kerkhoven runde op die plek een café en daarnaast een maalderij, Na zijn dood zette zijn weduwe ‘tante Wendel’ de zaak voort. Na enige verbouwingen werd het café in 1949 verkocht aan de familie Ras die het later uitbreidde met een slijterij. In 1991 nam Hans Ribbers het café over van Jannie en Jan Ras. Vanaf 1991 werd aan de Wildenborchseweg, op steenworp afstand van het café, een slijterij met woning gebouwd. Tot aan 2008 exploiteerden Jan en Jannie Ras en later dochter Jolanda de slijterij.

Familiedag
Het ‘Henk Klanderman Toernooi’ vernoemd naar erelid Henk Halfman ging donderdag 7 juni van start. Wekelijks werden er in juni op donderdagavond zes voorronde wedstrijden gespeeld. Zaterdag 7 juli werd het toernooi afgesloten met de finaledag. Aansluitend vond er een groots familiefeest plaats waarbij ook partners en kinderen van de deelnemende voetballers(sters) van harte welkom waren.