SP Rekken 1 – VV Ruurlo 1 (2-3)

Op zondag 8 november stond de Berkelland derby tegen Sp Rekken op het programma. Het is één van de vier Berkellandse onderonsjes van deze competitie in 4C. DEO, Reünie en VIOS Beltrum stonden al eerder op het programma. De Rekkense formatie van trainer Frank Bruins is voor vele ploegen in deze competitie een moeilijk te nemen horde. De fysiek sterke formatie met een echte “sloper” aan het front weet het elke tegenstander lastig te maken. Deze Nick van der Luyt laat elke week zien dat je zelfs op vijfendertig jarige leeftijd nog van grote waarde kan zijn voor het team.

Na het voorbereidende rekken en strekken floot scheidsrechter ter Huerne om even over twee voor het begin signaal. Zoals verwacht begon Rekken meteen de lange bal te hanteren om zodoende van der Luyt al meteen in stelling te brengen. Dit had nog niet het beoogde effect. De defensie van Ruurlo, met Job Klootwijk en Niek Sprukkelhorst in het centrum, had er prima het oog op en wist het gevaar te elimineren. Ruurlo begon meteen met het rondspelen van de bal op het zware veld. In dat opzicht was Ruurlo in het voordeel daar het over meer lichtvoetige spelers beschikt. Met de opkomende backs Niels Ooyman en Sander Krabben werd er voortdurende druk gezet. Dit resulteerde binnen tien minuten in een geweldige kans voor spits Wout Meutstege. Tom klein Wassink zette de bal vanaf de achterlijn perfect voor. Meutstege schoot de bal maar net over het doel van keeper Bart-Jan Meilink. Koppen was misschien een betere optie geweest. Even later was het opnieuw Meutstege die het doel onder vuur nam. Nu stond een speler van Rekken een voorsprong van Ruurlo in de weg door de bal met zijn voet uit de doelmond te werken. Rekken was na een klein half uur zelf dicht bij de openingstreffer. In tijdsbestek van een paar minuten kregen de Rekkenaren drie corners op rij. Dat de bal in deze fase er niet inging mag wel een klein mirakel worden genoemd. Tot drie keer toe wist een Ruurlose verdediger samen met keeper Dennis Pardijs een treffer te voorkomen. Na deze Houdini-act was het toch Ruurlo dat verdiend de voorsprong pakte. Een werkelijk fantastische pass van Ooyman, over zo’n veertig meter, kwam precies op maat voor de doorlopende Meutstege. Op van Bastenachtige manier wist hij al glijdend de verre hoek te vinden. Rekken was het spoor even kwijt en probeerde met enige agressiviteit de boel weer op scherp te zetten. Dit resulteerde in een gele kaart voor Maurice Barts van Rekken die wat al te hardhandig inkwam op Koen Hoijtink. Rekken probeerde voor rust nog de gelijkmaker te maken en dat was ook bijna gelukt. Gelukkig is keeper Pardijs al weken lang in bloedvorm. Hij wist met een katachtige reflex een schot van de altijd gevaarlijke Wouter Rexwinkel onschadelijk te maken. Ruurlo was nog een paar keer gevaarlijk dichtbij door acties van Jordi van der Knoop, aanvoerder Wouter Schouten en Maikel Janssen.

In de tweede helft was Ruurlo voetballend de bovenliggende partij. Rekken was lichtelijk geïrriteerd en vooral de excellerende van der Knoop moest het ontgelden. Zijn soms onnavolgbare acties maakten wat spelers van Rekken lichtelijk nerveus. Hij werd dan ook regelmatig tegen het gras gewerkt. Het waren geen zware overtredingen maar genoeg om daar een vrije trap voor te geven. Af en toe veinsde hij een blessure en onze fysio Marloes Bongers moest menig meter maken deze middag. Maar ook stervende zwanen staan soms weer op. Zeker nu het trekseizoen weer is begonnen. Een snelle aanval bracht deze frêle aanvaller vrij voor doelman Meilink. Van der Knoop schoot onberispelijk binnen en de 0-2 was een feit. Rekken was aangeschoten maar het leefde nog en zocht nog nadrukkelijker de lange bal richting van der Luyt. En waarachtig, binnen twee minuten was de marge weer terug bij één. Ruurlo was enigszins aangeslagen door deze vlotte aansluiting maar was wel bij machte om het spel weer naar zich toe te trekken. Op alle fronten werd gestreden

en een scrimmage voor het doel van Rekken ontaarde aan weerszijden in wat trek en duw werk. Het was nog even benauwd voor Meutstege want een speler van Rekken probeerde hem een rode kaart aan te naaien voor een vermeende slaande beweging. Scheidsrechter ter Huerne, die overigens een prima wedstrijd floot, had niets gezien maar trok toch de gele kaart voor Meutstege. Ook de back van Rekken, Marc Blaauboer, ging in het boekje van de leidsman. Naar mijn inziens had het ook met een vermanend standje afgekund. Kaarten geven op appelleren is een slechte optie. Tom Klein Wassink kreeg even later nog geel voor het wegtrappen van een bal. Ruurlo dicteerde het spel, al had het wel moeite met de lange ballen naar het front. De 2-1 voorsprong van de geel zwarten was nog geen garantie op winst. Toch zag het daar twintig minuten voor tijd ineens wel naar uit. Het was opnieuw van der Knoop die zich op het middenveld knap vrijspeelde. Zijn schot van 25 meter leek houdbaar maar de Rekkense goalie was te laat bij de hoek om de schuiver tegen te houden. De ontlading was groot bij spelers, staf en het meegereisde publiek. Toch wist Rekken opnieuw heel snel tegen te scoren. Nu was het van der Luyt zelf die zich knap vrijspeelde en in de draai het net trof. Pardijs kon er nog wat vingertoppen tegen aan krijgen maar dit was helaas niet genoeg. Het zou toch niet weer zo gaan als tegen Reünie, waar een comfortabele 3-0 eindigde in een 3-3 remise! Rekken probeerde het nog wel maar bij de thuisclub ging de spreekwoordelijke kaars langzaam uit. Ruurlo bewees zich deze middag een uitstekende dienst. Met goed voetbal en met veel passie en strijd kan deze jonge ploeg deze competitie nog weleens gaan verrassen. Het is in ieder geval de tweede periode uitstekend begonnen. De volgende wedstrijd is tegen Doetinchem op 15 november. De wedstrijd begint om 14:00 uur op ons eigen sportpark het Rikkelder.