Ruurlo ongeslagen thuisstatus kwijt.
  1. Het was bibberen langs de lijn op zondag 19 november. De Goedheiligenman, met al zijn gekleurde en ongekleurde pieten, was weer aan land gekomen. Dokkum, waar heel vroeger Bonifatius nog furore maakte, is de plaats waaruit onze Sint de kindertjes blij gaat maken. Minder blij waren de gezichten na afloop van de wedstrijd tegen Colmschate ’33. De ploeg, onder leiding van oud Go Ahead Eagles speler Toine Rorije, verpestte deze middag de pret voor de mannen van trainer Wouter Schouten. Vooraf was er zelfs nog zicht op het behalen van de 1e periode. Bij winst en een gunstige uitslag bij de topper Helios – Warnsveldse Boys (gelijkspel) zou Ruurlo zomaar de 1e periode kunnen pakken. Helaas verliep het allemaal wat minder rooskleurig. De eveneens geel-zwarte formatie van Rorije, ditmaal in het blauw-rood spelend, liet Ruurlo een staaltje effectiviteit zien waardoor er na negentig minuten 0-5 op het scorebord stond. Misschien wat hoog uitgevallen maar de zege was zeker verdiend te noemen voor de bezoekers.

De uitstekend fluitende scheidsrechter Kok, floot klokslag 14:00 voor de eerste keer op zijn fluit. Het spel golfde op en neer en beide ploegen zaten in de aftastfase. De bezoekers speelden de bal rustig rond zonder echt aanvallende pogingen te ondernemen. De wind, bij tijd en wijle vlagerig, maakte het er niet makkelijker op. Maar toch kreeg Ruurlo binnen het kwartier twee mogelijkheden. Na goed tien minuten was het aanvoerder Koen Hoijtink die, zich knap vrijspelend, keeper Raymond Locht voor de eerste keer testte. Even later was spits David Mackaay dicht bij een doelpunt. Larson Arendsen Raedt werd prima aangespeeld door Niek te Winkel. Zijn voorzet belandde op het hoofd van de lange spits. Helaas voor hem ging de bal net over de kruising. In de tegenaanval had Colmschate meer geluk. De rappe, en technisch vaardige linksbuiten, Wesley Hanser lepelde de bal over keeper Roy Brekveld. De spits van Colmschate hoefde maar te knikken om het net te laten bollen. 0-1. Een tegenslag voor onze mannen. Maar goed, Ruurlo heeft dit seizoen al diverse malen laten zien prima uit een achterstand terug te kunnen komen dus er leek op dat moment nog niet veel aan de hand. Nog geen minuut later leek het 0-2 te worden maar grensrechter Herman Uenk stak gedecideerd zijn vlag de lucht in. Scheidsrechter Kok twijfelde dan ook geen moment en annuleerde de treffer wegens buitenspel. Ruurlo had het lastig. Zeker toen het in de 20e minuut wel 0-2 werd.

Ruurlo werkte hard maar soms zijn er van die wedstrijden dat niet alles op z’n plek valt. Dat maakt voetbal ook zo aantrekkelijk. Sander Krabben probeerde nog van een meter of dertig Locht te verschalken maar ook nu was de wind spelbreker en de bal ging over het doel. Haiko Scheffer kwam nog een keer gevaarlijk door na een lange bal van Stijn Smak. Maar zelfs voor de sterke Scheffer was er geen doorkomen aan. Colmschate raakte in de slotfase nog een keer de lat. Scheidsrechter Kok floot voor de pauze en de mannen togen naar de catacomben.

Ondanks de 0-2 achterstand was het vertrouwen bij de mannen van Schouten niet weg. Zoals al eerder gememoreerd weet Ruurlo ook een achterstand vaak nog om te buigen. Met die hoop werd dan ook afgetrapt, maar die hoop bleek al gauw ijdel. Zeker toen Hoijtink ongelukkig de bal in eigen doel deponeerde. Na wat onoplettendheid achterin kwam de bal bij de linksbuiten van Colmschate. Hoijtink probeerde zijn voorzet nog tot corner te verwerken maar tot grootte ontzetting liet hij keeper Brekveld voor de derde keer deze middag de gang naar net maken. Toen even later de gasten, na een snel genomen vrije trap de 0-4 op het scorebord toverden was het gedaan met de thuisclub. Trainer Schouten bracht met Glenn Dekkers en Wout Meutstege nog twee verse krachten in. Sprukkelhorst en Mackaay gingen er af. Ook te Winkel verliet de arena en werd vervangen door de van een lange blessure terugkerende Niels Ooyman. Ruurlo toonde dit seizoen keer op keer veerkracht maar deze achterstand zou niet meer goed te maken zijn. Scheffer had nog wel de “Ehrentreffer” op de schoen maar keeper Locht wist, met kunst en vliegwerk, zijn doel schoon te houden deze middag. Dat de 0-5 vlak voor tijd nog viel uit een cornerbal was puur voor de statistieken. Sander Krabben pakte nog even een gele kaart mee. Maar ook dit klassement wist Colmschate deze middag te winnen. De bezoekers mochten twee gele prenten mee naar Deventer nemen.

Zoals aan elke reeks komt daar een keer een einde aan. Deze middag was deze eer weggelegd voor de bezoekers uit Colmschate.

Volgende week staat de uitwedstrijd tegen Wijhe ’92 op het programma. Hopelijk kan Ruurlo dan weer een eind maken aan de wat mindere fase. Een driepunter zou wel heel erg welkom zijn. Ik hoop volgende week weer op een hoop bezoekers uit Ruurlo. We kunnen deze extra steun prima gebruiken op dit moment. Tot ziens volgende week in Wijhe.

Henk Stegeman