‘Ouwe mannen’-voetbal bij VV Ruurlo groeit en bloeit

45-plus-afdeling in tien jaar tijd verviervoudigd

Door Jan Hendriksen

RUURLO – Komend seizoen komt voetbalvereniging Ruurlo met maar liefst drie 45+-teams uit in de voetbalcompetitie. Werd tien jaar geleden heel voorzichtig gestart met één team met negen spelers, inmiddels is de groep uitgegroeid tot rum vijfendertig spelers. De 45-plussers vormen daarmee momenteel de sterkst groeiende afdeling binnen de Ruurlose vereniging.

Geen pijlsnelle aanvallers op roze schoenen en verdedigers die spelen op buitenspel, maar leeftijdsgenoten die lekker een potje voetballen op zondagmorgen en trainen op donderdagavond. Dat is 45+-voetbal, een welkome aanvulling binnen de vereniging. VV Ruurlo was in 2010 één van de eerste, wellicht zelfs de eerste vereniging, die het 45+ voetbal in de Achterhoek introduceerde. Inmiddels heeft deze voetbalvorm zich als een olievlek verspreid over de Achterhoek.
VV Ruurlo is echter de enige club in de Achterhoek die op zondag in KNVB-verband deelneemt aan deze competitievorm. “Alle andere verenigingen kiezen voor deelname aan een Najaars- en Voorjaarscompetitie, die elk op vier vrijdagavonden worden gespeeld. Wij hebben er vanaf het begin voor gekozen om aan de zondagmorgencompetities in Salland en Twente deel te nemen. En dat gaat het derde team ook doen”, zegt André Hoytink van de 45+-afdeling.
Voor de 45+ variant zijn de regels en omstandigheden aangepast. Zo bestaan de teams uit zeven voetballers, die spelen op een half veld met pupillendoelen. Er mag doorlopend gewisseld worden en van buitenspel is geen sprake. Ook mogen er geen slidings gemaakt worden. Negentig minuten lang zwoegen op een veld van pakweg honderd bij zestig meter tegen spelers die twintig jaar jonger zijn, behoort dus tot het verleden.

Nieuwe shirts
In het kader van het tweede lustrum van het 45+-voetbal binnen VV Ruurlo werden vorige week nieuwe poloshirts gepresenteerd. André Hoijtink, tien jaar geleden de initiatiefnemer van het 45+-voetbal in Ruurlo reikte de eerste shirts uit aan de aanvoerders van de twee elftallen die afgelopen seizoen in dezelfde door de corona afgebroken competitie uitkwamen Marcel Bos en Henk Aaftink. Ook de beide shirtsponsors Hans Ribbers van café-restaurant De Tapperij en Rob Dolphijn van Eetcafé De Naober en Hans Lenselink van Textieldruk Ruurlo kregen er een tijdens een gezellig samenzijn op het terras van Hotel Avenarius. In het kader van het tweede lustrum wil men komend seizoen enkele activiteiten organiseren. Zo wil VV Ruurlo onder meer het jaarlijkse ‘Eindejaarstoernooi’ extra gaan aankleden.

Sfeer
Voorzitter Henry Meutstege is zeer blij met de mannen van 45+. “Het is een leeftijdsgroep die erg betrokken is bij onze vereniging. Ze vervullen onder meer diverse vrijwilligersfuncties binnen de vereniging en het is een groep die sfeer weet te maken. Met de mannen van de 45+ in de kantine is het altijd gezellig. Juist door langer door te voetballen, blijven ze ook langer actief binnen de vereniging.”

Ingeschreven
De seniorenafdeling van VV Ruurlo zal komend seizoen naast de drie 45+-teams in de competitie uitkomen met zes seniorenteams, een 35+-team en één vrouwenteam. Bij de jeugd heeft men zich voor het komend seizoen voor de competitie ingeschreven met 23 jeugdteams, waaronder twee meisjesteams.

‘Het is een leeftijdsgroep die erg betrokken is bij de vereniging’