JO13-1 kamp 2017

Geschreven door : Erik Scheper

Na maandenlange voorbereiding kan het JO13 pupillenkamp (voormalig D-pupillen) beginnen. Op vrijdag 16 juni halen we eerst de bus op waar alle materialen, boodschappen en tassen van de jongens en meisjes in moeten. Deze bus is ook nu weer beschikbaar gesteld door Meubel- en Tapijtenhuis De Spannevogel die hem het hele weekend aan ons afstaan. Super! Als alle kinderen gearriveerd zijn en de bus gevuld, kunnen we in een lange rij auto’s vertrekken naar Markelo. Daar aangekomen beseffen we dat het na ruim 40 jaar De Bovenberg het laatste JO13 kamp op deze geweldige locatie zal zijn. Binnen de VV Ruurlo is dit een begrip, bijna iedereen onder de 50 jaar is hier wel een keer op pupillenkamp geweest. Vanaf volgend seizoen gaat JO11 en JO13 naar De Waltakke.

Nadat de huisregels verteld zijn aan de onrustige pupillen volgt de slaapkamer indeling. Met passen en meten vinden 52 kinderen en 12 begeleiders een slaapplek. Daarna is er vrij spelen zodat de leiders de materialen en boodschappen uit de bus kunnen halen en de keuken kunnen bevoorraden. En dan is het weer tijd voor de bingo met leuke prijzen mede mogelijk gemaakt door Prijshamer in Winterswijk. De valse bingo’s zorgen ook nu weer voor liedjes en moppen.

Alle kinderen zijn samen met een leider ingedeeld in teams met namen van Eredivisieclubs. Deze teams vertrekken met tussenposes vanuit de kampeerboerderij met per kind een opgeblazen ballon en per team een met water gevulde ballon en een heel ei. De teams moeten via een parcours door het bos al deze attributen weer heel terugbrengen. Dit moet onopgemerkt gebeuren want er lopen en fietsen (beschikbaar gesteld door Bike Totaal Hofstede Ruurlo) 2 duistere figuren rond bij wie ze een attribuut moeten inleven als ze betrapt worden. Magere Hein (Remko Lusink) en Fietsend Lijk (Jurgen Verheijen) spelen het spel zo goed dat menig groep iets in moet leveren. Na deze spannende tocht nog even wat drinken en dan is het bedtijd. Deze wordt nog even gerekt terwijl de leiders in de kantine de eerste avond evalueren en de rest van het programma doornemen.

De volgende morgen is er een mooi voetbaltoernooitje in elkaar gezet met 2 poules van 4 teams. De finale wordt door FC Twente met 1-0 gewonnen van Feyenoord. Na het eten, soep, broodje hamburger en vlaflip, gaan we weer naar de kuil voor vlaggenroof. De 8 teams worden verdeeld in 2 groepen die proberen de verstopte vlag van de andere groep te veroveren. Daarna is het vrij spelen waarbij ook een aantal kinderen naar de zwempoel gaan. Nieuw in deze poel is een drijvende trampoline voor 15 personen. ’s Avond is er een schitterende voetbalkwis waarbij het voor de leiders verbazingwekkend is wat de kinderen allemaal weten.

Als het begint te schemeren gaan de leiders zich verstoppen in het bos voor het dierengeluidenspel. Als het donker is gaan ook de teams naar het bos. Zij moeten in een bepaalde volgorde leiders opzoeken die het geluid van een bepaald dier maken. Hoewel er de gekste geluiden klinken wordt iedereen gevonden. Daarna is er in de kantine nog een broodje knakworst. Nog even wat drinken, tandenpoetsen en naar bed. De leiders spelen nog een dobbelspel waar geen einde aan lijkt te komen. Ook deze nacht wordt het uiteindelijk rustig.

De zondag staat in het teken van de terugreis naar Ruurlo. Na het ontbijt is er nog een spelonderdeel. De teams hebben vrijdag de opdracht gekregen om een nieuw clublied voor Ruurlo te maken op de melodie van ‘kind van de duivel’. Op zondagmorgen brengen ze hun versie ten gehore. De leiders zijn de jury en zullen elk team punten geven. Erg leuk om te zien dat er bij veel groepen echt werk van gemaakt is, soms zelfs met een dansje. De kinderen ruimen hun slaapkamers op en kunnen nog vrij spelen totdat de ouders ze op komen halen.

Rond 13.00 uur rijden we naar Ruurlo waar de kantinecommissie iedereen voorziet van drinken, patat en een frikandel. De winnaar wordt bekend gemaakt. Dat is dit jaar FC Twente. Zij krijgen allemaal een mooie prijs.

Hierna worden alle kinderen opgehaald door hun ouders en kunnen wij weer terugkijken op een zeer geslaagd kamp met schitterend weer.