Deelnemersveld 33e Editie KST compleet!

Het deelnemersveld voor het komende Karel Stegeman Toernooi telt met het Zweedse Kalmar FF en de Nederlandse teams van NAC Breda en JVOZ Zeeland drie nieuwkomers.AS Trencin uit Slowakije en het Hongaarse Honvéd-MFA uit Boedapest en keren na een korte en wat langere periode terug en de overige deelnemers waren ook in 2016 van de partij op sportpark ’t Rikkelder.

Debutanten
Van de drie debutanten springt het Zeeuwse JVOZ wellicht het meest in het oog. Naast het team van VV Ruurlo is het elftal van de Zeeuwen de enige amateurteam onder de deelnemers. JVOZ is een voetbalacademie die in september 2004 is opgericht door oud-profs Dennis en Gérard de Nooijer en voormalig Sparta coach Dolf Roks met als doel de Zeeuwse talenten tussen 8 en 18 jaar de kans te bieden zich maximaal te kunnen ontwikkelen. Vanwege het ontbreken van een profclub in Zeeland en de ontzettend lange reistijden naar profclubs buiten Zeeland biedt JVOZ talentvolle spelers toch de kans zich in hun eigen regio te ontwikkelen.

Do opleiding van JVOZ behoort tot de 5 beste van alle vaderlandse amateurclubs. Kalmar FF eindigde het seizoen 2016 op de vierde plaats in de U19 Allsvenskan Södra en NAC Breda eindigde in de eerste seizoenshelft op de eerste plaats in de 1e divisie en kwalificeerde zich daardoor voor de promotie/degradatiegroep voor de Eredivisie, waarin het inmiddels de eerste twee wedstrijden gewonnen heeft.

AS Trencin nam reeds 5 keer aan het KST deel, waarvan het de edities in 2013 en 2014 zelfs wist te winnen. In 2015 wisten de Slowaken zich echter niet te kwalificeren voor het volgende toernooi, maar zijn er dit jaar weer graag bij in Ruurlo. Honvéd heeft één keer eerder aan het toernooi deelgenomen. In 2005 eindigden de Hongaren op de negende plaats. De jeugdopleiding in Hongarije is inmiddels drastisch hervormd en mogelijk zien wij daar met Pinksteren de gevolgen van.

KST 2016
Winnaar B.93 en de respectievelijke nummers 3 tot en met 7, Willem II, KV Mechelen, 1.FC Slovácko, Sparta Rotterdam en Halmstads BK van de vorige editie van het KST komen opnieuw naar de Achterhoek en uiteraard is Ruurlo U21 ook weer van de partij.

De komst van Sparta heeft lang aan een zijden draadje gehangen. De Rotterdammers waren uitgenodigd voor het prestigieuze Nextgen Series Amsterdam, maar kozen onmiddellijk eieren voor hun geld toen bleek dat dit Amsterdamse evenement niet door kon gaan. In overzicht ziet het deelnemersveld voor het KST 2017 er als volgt uit:

België: KV Mechelen,
Denemarken: B.93