Bronkhorst High-Tech Pupillendagen 2022

Na 2 jaar zonder een pupillenkamp was het in de voorbereiding spannend of het kamp dit jaar wel door kon gaan. Toen eind februari de laatste coronamaatregelen werden afgeschaft konden we aan de slag. Met de ervaren en nieuwe vrijwilligers kwamen we samen tot een programma. Voor de tweede keer zitten we in de accommodatie De Haverkamp in Varssel.

Voor het eerst gaan álle pupillen van 8 t/m 13 jaar samen op pupillenkamp. De activiteiten worden zoveel mogelijk gesplitst in onder 8 en 9, onder 10 en 11 en onder 12 en 13. De groep onder 8 en 9 zal zaterdagmiddag arriveren. Onder 10 en 11 fietsten onder begeleiding rechtstreeks naar De Haverkamp. Voor de oudste groep is er fietstocht van 22,3 kilometer met een groot aantal vragen. Onderweg is er een gezellige tussenstop met drinken en snoep. Iedereen weet vervolgens de goede weg te vinden en dan zijn er al ruim 60 kinderen op De Haverkamp aanwezig. Iedereen kan zich installeren op een slaapkamer en daarna is er tijd om vrij te spelen. We moeten wachten tot het donker wordt om het dierengeluidenspel goed te kunnen spelen. De kinderen moeten de leiders, die het geluid van een dier maken, opzoeken in een bepaalde volgorde op en rond het terrein. De beste plek hiervoor is het bos maar daar mogen we na zonsondergang niet in. De leiders verstoppen zich langs het grasveld bij de accommodatie. Dankzij de improvisatie van de leiders (er is ook een papagaai die alle dieren nadoet) wordt het voor de groepen JO10/11 en J012/13 toch een spannend spel.

Op zaterdag is de keukenploeg al druk bezig met het ontbijt waarvan het brood gesponsord is door Bakkerij Oude Wesselink. Alle teams krijgen een taak bij het eten. JO13-1 mag het ontbijt vandaag klaarzetten en JO13-2 mag het afruimen. Alle kinderen zijn ingedeeld in groepen met namen van Duitse en Engelse profclubs. Deze teams spelen ’s morgens de Champions League, een onderling voetbaltoernooi. Het aantal kinderen wordt verhoogd tot over de 100 want na de middag komen er ruim 40 kinderen van de JO8 en JO9 op De Haverkamp bij. Zij zijn ingedeeld in groepen met namen van Nederlandse topclubs. Zij spelen ’s middag een onderling toernooi. De lunch bestaat uit soep met brood. Hierna gaat de JO10 tm 13 naar het bos voor het spel Schatzoeken. Aan de hand van een plattegrond en aanwijzingen moeten de teams allerlei voorwerpen (o.a. een dobbelsteen, een pen, ballon, suikerklontje, bekertje) opzoeken die in het bos verstopt zijn. Ondanks de kaart en de hulplijn valt het nog niet mee en zijn de teams de hele middag bezig. Bij terugkomst hebben de dames In de keuken heerlijke macaroni met saus gemaakt. Hier wordt goed van gegeten. Net als de lunch is deze maaltijd weer prima verzorgd door een aantal hulpouders.

Dan verschijnen er 2 prominente keepers van VV Ruurlo: Dennis Pardijs en Jop Stegeman. Zij zijn de keepers voor de Penaltybokaal. Zij maken er een hele show van en na een spannende strijd zijn uiteindelijk Ruben Goes en Buck Bekker de winnaars en ontvangen beide een Penaltybokaal. De JO8 en 9 gaan na het eten een film kijken op een beamer, beschikbaar gesteld door Daniël Brekveld van DPC Solutions Ruurlo. Totdat het donker wordt speelt JO10 tm 13 een bingo. Als het dan eindelijk donker is gaat deze groep een smokkeltocht doen. De groepen lopen een bepaalde route op verharde zandwegen door het bos en nemen een bekertje water, een ballon en een theezakje mee. Worden ze aangehouden door 2, niet al te strenge douaniers, dan kan het zijn dat ze iets in moeten leveren. Het levert mooie verhalen op en de kinderen zijn bij aankomst op onze accommodatie blij dat ze naar bed kunnen.

Op zondag heeft de jongste groep een spelletjescircuit en de oudste groep speelt een paar spelletjes vlaggenroof op en rond een zandvlakte in het bos. De keukenploeg heeft daarna weer een lekkere lunch gemaakt: een broodje knakworst. Volgens de traditie is er daarna nog even een wedstrijd van de leiders tegen een groot aantal kinderen. Dan is het tijd om op te ruimen en de eerste kinderen van JO8 en JO9 worden al opgehaald.

De groep JO10 tm 13 fietst dit keer via de kortste route naar sportpark ‘t Rikkelder in Ruurlo. Daar aangekomen staan alle tassen al uitgestald op de parkeerplaats en worden de kinderen meegenomen door hun ouders om thuis bij te komen van een super mooi pupillenkamp. Het was voor het eerst dat alle pupillen op één accommodatie waren en we hadden een korte voorbereiding. Maar het ging perfect met zowel de kinderen, leiders en hulpouders. Ondanks de voorspellingen hadden we geweldig weer en het programma was leuk. Kortom: een superweekend!

De activiteitencommissie, leiders en hulpouders bedankt voor de bijdrage aan dit weekend. Grote klasse!