Artikel Achterhoek Nieuws: VV Ruurlo viert 90-jarig bestaan

Jubilerende voetbalclub houdt sinds 1932 vast aan huidige naam

RUURLO – Het laatste jubileumfeest dateert van 15 jaar terug, toen het 75-jarig bestaan van VV Ruurlo groots werd gevierd. Normaliter zou je de teller op 100 zetten, maar het bestuur besloot dat 90 jaar ook een bijzonder moment voor een feestje was. Het nam daarmee een gok, want de voorbereidingen startten al in de coronatijd. Niettemin pakte het goed uit en staat alle betrokkenen vanaf 31 maart een mooi feestprogramma te wachten.

Hoewel het logo, de hazewindhond, al vanaf de start in 1910 in beeld was, werd de naam VV Ruurlo pas in 1932 geïntroduceerd. Het beeldmerk is afkomstig uit het wapen van Van Heeckeren van Kell. Destijds hielp Willem baron van Heeckeren van Kell de club aan een geschikt grasveld in het Rijkenbargse Bos. De 22 initiële leden begonnen toen onder de naam Ruurlosche Voetbal Club (RVC). Na mooi klinkende namen als Vitesse, Excelsior en Roderlo, werd op 15 maart 1932 besloten door te gaan onder de naam VV Ruurlo. Het zou echter nog tot 1975 duren voordat de huidige accommodatie sportcomplex ’t Rikkelder betrokken werd.
Sportief gezien behoorde de club zeker in de beginjaren tot de top van Nederland. Ruurlo promoveerde in 1959 naar de 4de klasse KNVB, te vergelijken met de huidige 2de klasse KNVB. Dat niveau werd niet volgehouden en tot aan 1996 was de 1ste klasse GVB een regelmatig thuishonk voor de club. Sinds 2009 speelt men in de 3de klasse KNVB. VV Ruurlo is vooral bekend om het jaarlijkse Karel Stegeman Toernooi, een Europees toernooi voor spelers tot 19 jaar.

Normen en waarden
Aan tafel zitten voorzitter Henry Meutstege en commissieleden ‘Expositie en jubileum clubblad’ Edwin Oltvoort en Erik Wehning. “Ondanks de corona besloten we vorig jaar toch tot een viering van het 90-jarig bestaan,’ begint Meutstege. “Als bestuur waren we van mening dat het gewoon een mooi moment was om bij het rijke verleden van de club stil te staan. Het vieren van het verleden zegt ook iets over de huidige tijd. Je neemt als club in de tijd gezien je normen en waarden mee. Een belangrijke daarvan is zelfredzaamheid. Onze vrijwilligers besteden veel vrije tijd aan hun club. Natuurlijk namen we een gok met het organiseren van een feest. De voorbereidingstijd daarvoor bedraagt al snel een jaar en we begonnen dus in de coronatijd.”

Clubblad Hazewind
Oltvoort en Wehning hebben druk gewerkt aan een expositie over het verleden van de club en richtten twintig panelen met in totaal 200 A4’s aan foto’s en krantenartikelen in. “Dat lijkt een helse klus, maar vergeet niet dat we met het 75-jarig bestaan al een jubileumboek hadden gemaakt“, leggen beide heren uit. “Buiten ons eigen archief kunnen we ook putten uit openbare bronnen, zoals oude edities van de Zutphense Courant die via Delpher zijn in te zien.” Naast de expositie wordt er ook eenmalig een gedrukte versie van het clubblad ‘Hazewind’ uitgegeven. Met de komst van het digitale tijdperk werd het blad niet meer fysiek uitgebracht. De expositie wordt tijdens de receptie op 1 april geopend.

FC Twente-PSV
De start van het programma is op donderdag 31 maart. Dan wordt er afgetrapt met een sponsoravond. Vrijdag 1 april begint met een fietstocht, georganiseerd door de oudere leden van de club. Na de receptie is er ’s avond een tentfeest met optredens van de Disco Kings en de Lingo’s. Op 2 april is er een jeugdmix-toernooi voor spelers tot 19 jaar, gevolgd door het bijwonen van de wedstrijd FC Twente-PSV. Die dag is er bovendien een wedstrijd tussen VV Ruurlo en SP Lochem. Het jubileumfeest eindigt met Frühschoppen op zondagochtend 3 april.

VV Ruurlo viert 90-jarig bestaan | Het laatste nieuws uit Borculo en Ruurlo (achterhoeknieuwsborculoruurlo.nl)